به گزارش «خودروشناس»، سعید موتمنی تصریح کرد: طی چند ماه اخیر عرضه کم خودروسازان منجر به افزایش قیمت ها شده و این در حالی است که خودروهای عرضه شده به صورت کارتکس یا صلح شماره گذاری و وارد بازار می شود و افراد از این طریق با سود حدود 70 درصدی خودروها را به فروش می رسانند، در واقع بازار جولانگاه این قشر شده است.
وی در خصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: میبایست کارشناسان میزان ارزبری خودروها را بررسی و با تحلیل هزینه های تولید، درصد افزایش قیمت را تعیین کنند اما مسئله این است که با فزایش قیمت خودرو آیا خودروسازان نیاز بازار را تامین خواهند کرد؟ آیا دوباره شاهد دو نرخی شدن قیمت خودرو نخواهیم بود؟
وی مشکل بازار خودرو را دو نرخی بودن قیمت ها دانست و گفت: مشکل فعلی بازار خودرو وجود دو قیمت کارخانه ای و بازار است و درواقع قیمت ها سلیقه ای تعیین می شود به عنوان مثال صاحب پراید 111 با مشاهده کمبود در بازار، سلیقه ای قیمت را تعیین می کند و خریدار بالاجبار با قیمت 38 میلیون تومان خریداری می کند لذا چنانچه انحصاری در فروش وجود نداشته باشد و خودرو به میزان کافی عرضه شود شاهد اختلاف قیمت 16 میلیونی پراید نخواهیم بود.
موتمنی در ادامه افزود: قطعه سازان برای کسب سود بیشتر خواهان افزایش قیمت ها هستند که البته این افزایش قیمت منوط به نظر کارشناسان است اما در حال حاضر قیمت ها تا 110 درصد افزایش داشته به طوریکه پژو 207 که در کارخانه با قیمت 54 میلیون و در بازار 115 میلیون خرید و فروش می شود لذا در این شرایط فروش این محصول 5 درصد زیر قیمت بازار غیرواقعی است و باید گفت قیمت منطقی این محصول 70 میلیون تومان است و بالاتر از آن غیر منطقی است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خوردو اذعان داشت: عدم تعیین قیمت خودرو باعث بلاتکلیفی بازار شده و خریداران و فروشندگان منتظر تعیین قیمت ها و تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند لذا مشخص شدن قیمت ها، بازار را از بلاتکلیفی نجات خواهد داد.
وی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا، با وجود افزایش قیمت ارز، طی دو ماه گذشته قیمت خودروهای خارجی تغییری نداشته.افرادیکه سال گذشته خودرو سانتافه را با 200 میلیون تومان خریداری می کردند امسال توان خرید این محصول را با قیمت 570 میلیون تومان ندارند. در شرایط کنونی عدم رونق در بازار منجر به کاهش معاملات شده و باید گفت بازار در حال رکود است و خریداران سعی می کنند نیاز خود را با خودروهای کمتر از 200 میلیون تومان تامین کنند.
سعید موتمنی با اشاره به افزایش واردات قطعه گفت: واردات قطعه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و عمدتا قطعاتی بی کیفیت است که خودروسازان از آن ها استفاده می کنند لذا به علت کیفیت بالاتر خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژ 4 ستاره و 5 ستاره داخلی افرادی که توان مالی بیشتری دارند تمایل به خرید این نوع از خودرو ها دارند تا نیاز کمتری به تعمیر و قطعه داشته باشد.
وی گفت: تنها موضوعی که طی چند ماه اخیر صحبتی از آن به میان نیامد افزایش کیفیت ها است و هیچ فردی بررسی نمی کند که با افزایش قیمت آیا کیفیت خودروها افزایش خواهد یافت و به روز رسانی خواهند شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خوردرو گفت: مردم با رصد بازار و تحلیل قیمت ها به خوبی از وضعیت بازار خودرو آگاه هستند اما قیمت 115 میلیونی پژو 207 و یا پراید بالاتر از 30 میلیون غیر واقعی است لذا باید کارشناسان هزینه های تولید را بررسی کنند زیرا خریدار نباید پراید را با قیمت 40 میلیون خریداری کند.
وی گفت: برای تعیین میزان تغییر قیمت خودرو میبایست کارشناسان میزان ارزبری خودرو ها را بررسی کنند.تعلل درتعیین قیمت ها باعث جهش یکباره قیمت در بازارشده است و اختلاف قیمت بازارو کارخانه از 5 میلیون به 15 میلیون تومان رسیده است لذا در انتظار اظهار نظر ستاد تنظیم بازار هستیم تا با عرضه خودروسازان بازار از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.
انتهای پیام/