به گزارش «خودروشناس»، ونها برای چندین دهه، نقش عمدهای در حملونقل و تحویل کالاهای مختلف بازی میکنند ولی این وسایل نقلیه در حال تجربهٔ تحول بزرگی است. شرکت ورکهورس (Workhorse)، سازندهٔ خودروهای الکتریکی، جدیدترین شرکتی است که به ساخت یک ون الکتریکی روی آورده و بهتازگی آنرا معرفی کرده است. این ون که برای مقاصدی چون تحویل بستهها، مواد غذایی و نامهها مورداستفاده قرار میگیرد، میتواند ترافیک و آلودگی را کاهش داده و با بهرهوری و کارایی بیشتری نسبت به نمونههای احتراقی، کار کند.
این ون جدید که N-Gen نام دارد، از بدنهٔ کامپوزیت سبکوزن برخوردار است و با هر بار شارژ کامل باطریها میتواند تا ۱۶۰ کیلومتر مسافت طی کند. هرچند این بُرد برای سفرهای طولانی در سراسر کشور کافی نیست اما برای استفادههای تجاری در محیطهای شهری مناسب خواهد بود. همچنین امکان سفارش یک پیشرانهٔ بنزینی بهعنوان افزایشدهنده مسافت برای این ون وجود دارد که ۱۲۰ کیلومتر به بُرد آن اضافه میکند. N-Gen درعینحال به سیستم شارژ سریع مجهز شده و از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار است.
بهمنظور سهولت در استفاده و دسترسی، کف N-Gen ارتفاع کمی از سطح زمین دارد و با سقف بلند ارائه میشود. این ویژگیها موجب کاهش فشار روی زانوها و کمر رانندگان میشود که باید در هرروز کاری دهها مرتبه به داخل ون بروند. این طراحی همچنین امکان حمل بار و محمولههای حجیم با این ون فراهم کرده است. ابعاد کوچک موجب مانور پذیری آسان ون در محیطهای پرجمعیت شهری و همینطور شعاع چرخش بهتر شده است.
ورکهورس همچنین با همکاری شرکت پست UPS آمریکا، پهپادی را توسعه داده که میتواند به تحویل محمولهها بپردازد. این پهپاد درحالیکه راننده در حال حرکت در طریق جاده است، میتواند به پرواز درآمده و با کنترل از راه دور به تحویل محولههای دیگری بپردازد. UPS میگوید این روش روزانه ۱.۶ کیلومتر از مسیر راننده میکاهد و سالانه تا ۵۰ میلیون دلار در هزینهها صرفهجویی خواهد کرد. این پهپاد که هورسفلای (HorseFly) نام دارد، یک اُکتوکوپتر (Octocopter بالگردی با چندین ملخ) است که از روی سقف ون بلند میشود و میتواند بستههایی تا ۴.۵ کیلوگرم را حمل کند. گفته شده است این بالگرد بدون سرنشین با تمامی مقررات حملونقل هوایی فدرال یا FAA مطابقت دارد.