به گزارش «خودروشناس»، اولین باردر سالهای ابتدایی دهه ۱۳۵۰ شمسی بود که نام اپل به عنوان خودرویی برای عرضه گسترده در ایران مطرح شد. در آن زمان این شرکت خودروسازی آلمانی به عنوان زیرمجموعه جنرال موتورز آمریکا فعالیت میکرد و چیزی که برای ایرانیان آن زمان به خاطرهای ماندگار تبدیل شد، محصول «شورولت ایران» از این کارخانه بود.
شورولت ایران در واقعا نمونه آمریکایی «اپل رکورد» به شمار میرفت که در ایران خریداران بسیاری پیدا کرد و از همان زمان نام اپل را به عنوان خودرویی کم استهلاک، پرکار و نرم بین ماشینبازهای ایرانی مطرح کرد.
همان نمونههای قدیمی اپل تا سالیان سال در جادهها و خیابانهای کشور تردد میکردند تا اینکه در دهه ۱۳۷۰ شمسی بار دیگر درهای واردات خودرو به کشور گشوده شد. اپل هم یکی از نامهای اصلی بود که در کنار دیگر کمپانیهای خودروسازی پا به ایران گذاشت. دو دهه پیش، واردات مدلهای مختلف اپل کورسا، وکترا، آسترا و امگا به ایران انجام شد.
این نمونههای جدید اپل نیز مانند اعضای قدیمیتر خانواده خود، چیزی جز سابقه خوب و صفت پرکاری از خود به جا نگذاشتند به طوری که برخی تعمیر کاران اپل عقیده دارند غیر از اپل کورسا، دیگر مدلهای این خودرو در صورت نگهداری مناسب و نداشتن تصادف جدی، تا پیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر با مشکلی اساسی در پیشرانه و بدنه مواجه نخواهند شد.
اپل امگا، در میان تمامی اپلهایی که به شکل گسترده و شرکتی به کشور وارد شدند، دارای بالاترین قیمت است و با توجه به میزان سلامت ماشین قیمت آن از ۵۰ میلیون تومان آغاز میشود و تا حدود ۸۰ میلیون تومان نیز بالا میرود. این تنها ایران نیست که هنوز از امگاهای تولید شده در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ میلادی پذیرایی میکند. حتی در خود کشور آلمان نیز این خودرو همچنان مورد استفاده قرار میگیرد و هنوز که هنوز است به بازنشستگی نرسیده.
دیگر تولید این کمپانی خودروسازی در کشور ما، وکترا نام دارد که تقریبا همزمان با سایر تولیدات کارخانه اپل به کشور وارد شد و توانست جای خود را بین ماشینبازهای ایرانی باز کند. وکترا با توجه به امکانات و فناوری به کار رفته در آن، ارزانتر از امگا بود و به همین دلیل مشتریان بیشتری به سراغ آن رفتند. در حال حاضر قیمت نوع کارکرده این خودرو نزدیک به نصف امگا است و برای خرید آن باید بودجهای بین ۲۶ تا ۳۴ میلیون تومان در نظر گرفت.
اپل کورسای کارکرده که کوچکترین نمونه از اپلهای موجود در ایران و ارزانترین آن نیز به شمار میرود در تمیزترین حالت با قیمتی در حدود ۱۸ میلیون تومان قابل خریداری است. هر چند کورسا زمانی گل سرسبد جوانهای ماشینباز به شمار میرفت اما کسانی که با نگاهی کمی جدیتر به خرید و فروش خودرو نگاه میکنند میانه چندان خوبی با این خودرو ندارند.
و در آخر میرسیم به اپل آسترا که یک خودرو کوچک خانواده محسوب میشود و ساختار موتور و اتاق آن با اپل وکترا قرابت بیشتری دارد. برای خرید این خودرو با بودجهای در حدود ۲۵ میلیون تومان به راحتی میشود اقدام کرد.
از این نمونههای قدیمی خودروی اپل که بگذریم نوبت میرسد به مدلهایی جدیدتر که گویا قرار است چهره جدید این خودرو را در کشور به نمایش بگذارند. نامهایی که برای این خودروهای تاز تولید شده به گوش میرسند عبارتند از اینزیگنیا، موکا و آستراهای هاچبک که هنوز جای خالی آنها در خیابانها و جادههای کشور به چشم میخورد.