به گزارش «خودروشناس»، این خودروساز انگلیسی در شانگهای 2019 از اولین محصول تمام الکتریکی خود یعنی Rapide E پرده برداشت و به دنیای خودروهای الکتریکی ورود کرد.
استایل بدنه این خودرو کاملا برای طرفداران آستون مارتین آشناست. استایل کلی آن مانند همان راپید چهار در بوده، اما نیروگاه 6 لیتری 12 سیلندر از زیر کاپوت آن حذف شده است. راپید E به جای این نیروگاه عظیم بنزینی، به دو پیشرانه الکتریکی مجهز شده که هر دو در عقب خودرو جانمایی شدهاند. به جای پیشرانه 12 سیلندر این خودرو، یک پک باتری 800 ولتی نصب شده که بیش از 5 هزار و 600 سلول لیتیوم یونی دارد. به لطف این باتری و دو پیشرانه الکتریکی، راپید E قادر به تولید بیشینه قدرت 601 اسببخار و 950 نیوتنمتر شده است. با این آمار و ارقام کاملا مشخص است که پیشرانه الکتریکی تا حد مطلوبی نسبت به پیشرانه 12 سیلندر بنزینی قدرتمندتر است.
آستون مارتین ادعا کرده که راپید E در کمتر از چهار ثانیه قادر است که از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. برای مقایسه بیان میکنیم که این خودروی الکتریکی حدود یک ثانیه کامل نسبت به راپید اس با پیشرانه 12 سیلندرش سریعتر است. جالب اینجاست که این خودروی الکتریکی حتی از نسخه عملکردی AMR نیز سریعتر است. بیشینه سرعت این آستون مارتین الکتریکی هم روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده که هرچند از راپید اس کمتر است، اما بخاطر شتاب بیشترش اصلا ناامید کننده نیست.
در خصوص بیشینه مسافت قابل پیمایش، آستوت مارتین بیان کرده که تا حد زیادی بسته به شرایط رانندگی دارد، اما در هر صورت بیشینه مسافت قابل پیمایش راپید E بیشتر از 320 کیلومتر خواهد بود. پک باتری این خودرو دارای سیستم شارژ سریع 400 ولتی با یک شارژر 50 کیلوواتی است، همچنین به لطف باتری ولتاژ بالا امکان اتصال به شارژر سریعتر 100 کیلوواتی و 800 ولتی نیز وجود دارد که تنها در مدت یک ساعت، این خودرو را برای پیمودن بیشینه مسافت 500 کیلومتر شارژ میکند. شارژر AC معمولی این خودرو هم قادر است تا باتری آن را در مدت سه ساعت به طور کامل شارژ کند.
تفاوتهای راپید E از مدل اس بسیار فراتر از نصب یک پیشرانه الکتریکی در زیر کاپوت است. در پشت فرمان این خودرو، پشت آمپر سنتی حذف شده و یک نمایشگر 10 اینچی دیجیتال جای آن را پر کرده است. زیر خودرو به طور کامل بازطراحی شده تا بتواند با راحتی بیشتر هوا از این قسمت عبور کند و باعث بهبود آیرودینامیک کلی خودرو شود. در این راستا یک دیفیوزر در قسمت عقب خودرو نصب شده که تمرکز آستون در طراحی آن بهبود آیرودینامیک بوده است. این خودرو به رینگهای آلیاژی با طراحی جدید مجهز شده که ضمن بهینهتر بودن نسبت به گذشته، باعث خنک سازی بهتر ترمزها میشوند. از آنجایی که دیگر این خودرو پیشرانه بنزینی ندارد که نیاز به سیستم خنک کننده داشته باشد، تمرکز آستون مارتین در طراحی جلوپنجره و پوزه، عبور سادهتر در لایههای هوا بوده است.
راپید E اولین قدم آستون مارتین برای ورود به دنیای خودروهای الکتریکی است، اما قطعا آستون مارتین به اینجا محدود نخواهد شد. آستون قصد دارد که تنها 155 دستگاه از این خودرو را تولید کند، اما برنامه اصلی این برند انگلیسی در خصوص الکتریکی سازی، توسط زیر برند لاگوندا و سبد محصولات تماما بدون آلایندگی آن دنبال میشود. در این لحظه آستون مارتین برچسب قیمت راپید E را اعلام نکرده است.
انتهای پیام/