به گزارش «خودروشناس»، بسیاری از افراد پاژن را بهترین خودرو آفرود ایران مینامند. البته اگر به قیمت، قدرت موتور، تواناییهای فنی و امکانات پاژن در مقایسه با آن نگاه کنیم، باید قبول کرد که این لقب برازنده پاژن است.
شکی نیست که خودروهای آفرودی بسیار قویتر و بهتری از پاژن در ایران وجود دارند؛ اما بسیاری از افراد نمیخواهند برای یک خودرو آفرودی 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان هزینه کنند و ترجیح میدهند با قیمت کمتری به سراغ این تفریح هیجانانگیز بروند. اینجا است که پاژن خود را به عنوان یکی از بهترین انتخابهای موجود معرفی میکند. با این حال اگر قصد خرید پاژن را دارید بهتر است با رقبای این خودرو نیز کمی بیشتر آشنا شوید در کنار پاژن چند رقیب دیرینه حضور دارند که باید آنها را نیز جزو خودروهای آفرودی محبوب حساب کنیم. در ادامه سعی میکنیم با مهمترین رقبای پاژن در ایران آشنا شوید.
نیسان پاترول
پاترول یکی از محبوبترین شاسیبلندهای ایران است که در بین آفرود سواران جایگاه ویژهای دارد. این خودرو در مدلهای چهار در، دو در و وانت همچون پاژن در بازار موجود است. موتور 4 سیلندر بنزینی پاژن در واقع از روی پاترول برداشتهشده است و این موضوع شباهتهای این دو را بیشتر میکند. راحتی صندلیها و نرمتر بودن شاسی در پاترول آن را برای مسافتهای طولانیتر مناسبتر کرده است؛ اما از لحاظ قدرت موتور و توانایی عبور از مسیرهای سخت، پاژن برتریهای بیشتری دارد. در واقع روی آسفالت میتوان پاترول را خودرو بهتری دانست ولی زمانی که روی مسیرهای آفرودی هستید با پاژن احساس هیجانانگیزتری خواهید داشت که سبب شده است بازار خرید و فروش پاژن بین آفرودبازان علاقهمندان بیشتری نسبت به پاترول داشته باشد. پاترول برای اینکه پا به پای پاژن در مسیرهای سخت حرکت کند نیازمند تقویت است. در حال حاضر قیمت پاترول در محدوده 30 تا 150 میلیون تومان قرارگرفته است.
جیپها
نام جیپ با خودروهای آفرودی گرهخورده است و در سرتاسر جهان از این خودروهای آمریکایی به عنوان مهمترین خودروهای آفرودی نامبرده میشود. جیپ خودرویی است که وظیفه بالا رفتن از یک دیواره سنگی را بهتر از طی کردن مسافتی روی آسفالت انجام میدهد. در ایران انواع مختلفی از جیپها حضور دارند. جیپ شهباز، صحرا و آهو مدلهایی از این خودرو آمریکایی هستند که در ایران تولیدشدهاند و مانند پاژن میتوان به نوعی آنها را آفرودهای وطنی نیز دانست. اکثر جیپهای ایران به موتورهای قدرتمند v6 مجهز شدهاند و توانایی بسیار خوبی در مسیرهای آفرود دارند؛ اما عمر اکثر آنها از سن رانندگان این خودروها بیشتر است. به همین دلیل نگهداری از جیپها کار بسیار سختی است که نیازمند صبر و حوصله به همراه دانش فنی بالایی دارد. قیمت جیپهای مختلف در سایت دیوار به دلیل همین سن بالا و کمبود امکانات رفاهی، در مقابل پاژن بسیار پایینتر است. این موضوع سبب شده است که جیپها انتخاب بهتری برای افرادی باشند که نمیخواهند هزینه زیادی برای خرید یک خودرو آفرود انجام دهند.
نیسان سرانزا، رونیز و نیسان پیکاپ
پارسخودرو در اوایل دهه 80 از شاسیبلندهای جدید نیسان در ایران که بهگونهای جایگزین پاترولها محسوب میشدند رونمایی کرد. مدلهای مختلفی از این خودروهای شاسیبلند با نامهای رونیز، سرانزا و نیسان پیکاپ وارد بازار شدند و به دلیل نبود شاسیبلندهای ژاپنی جدید خیلی زود به یکی از اصلیترین گزینههای خرید خودرو شاسیبلند در ایران بدل شدند. همه این خودروها از لحاظ راحتی و امکانات رفاهی تقریباً وضعیت بهتری نسبت به پاژن دارند؛ اما آنها نیز مانند نیسان پاترول برای اینکه آماده طبیعتگردی و آفرود شوند نیازمند ایجاد تغییرات و تقویت خودرو هستند.
موتورهای این خودروهای شاسیبلند نمیتوانند در رقابت با پاژن حرف زیادی برای گفتن داشته باشند و وزن بیشتر آنها نسبت به پاژن که دارای بدنه سبک آلومینیومی است استهلاک آنها در مسیرهای آفرود را چند برابر میکند. با این حال این خودروها طرفداران خاص خود را دارند. قیمت هر سه خودرو در بازار خرید و فروش خودروهای آفرود سایت دیوار در محدوده قیمت پاژن قرار دارد. همچنین آگهیهای فروش آنها نسبت به آگهیهای فروش پاژن بیشتر است و گزینههای بیشتری را پیش روی خریداران میگذارد.
انتهای پیام/