کوییک در اواسط اسفند ماه سال 95 تحت عنوان ارزان ترین خودروی اتومات رونمایی و یک سال بعد راهی بازار شده است. براساس اذعان فعالان بازار کوییک همانند تیبا 2 است که با تغییرات اندکی روبه رو شده است. این خودرو از نمای جلو چهرهای اسپرت دارد که تفاوت چراغ های آن نسبت به تیبا 2 کاملاً مشخص است. در نمای جانبی نیز این خودرو به تیبا 2 شباهت دارد. فقط نوع دستگیرهها و نوارهای پلاستیکی در کنار چرخها، بخش جدیدتر این خودرو هستند. تغییر سایز چرخها هم باعث شده ظاهر خودرو مناسب شود.
نام کوییک برگرفته از مناطق مختلف و ایلهای ایران است. این خودرو در حقیقت همان ساینا هاچبک است. هاچبک بزرگی که شاید از دید عدهای به عنوان کراساور کوچک هم شناخته شود. X200 پلتفرم استفاده شده در کوئیک است؛ پلتفرمی که پیش از این در تیبا و ساینا به کار رفته است. این خودرو با طولی در حدود 3.989 میلیمتر، پهنایی در حدود 1.688 میلیمتر، ارتفاعی در حدود 1.524 میلیمتر و فاصله دو محور عقبی و جلویی 2.412 میلیمتر، با وزن خالصی در حدود 1 تن در مدل پایه تناسب کافی با خیابانهای تنگ و مملو از ترافیک شهرهای بزرگ دارد.
تیپ |
پایه |
فول |
پلاس |
گیربکس |
نوع گیربکس |
دستی |
اتوماتیک CVT |
موتور |
تعداد سیلندر - نوع |
۴سیلندر - دریچه گاز مکانیکی |
۴سیلندر خطی - M۱۵ دریچه گاز برقی |
حجم موتور |
۱۵۰۳ سی سی |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۴ - قابل ارتقا به یورو ۵ |
ظرفیت باک(Lit) |
۴۱ |
حداکثر قدرت hp/5300rpm |
۸۷ |
حداکثر گشتاور Nm/4000rpm |
۱۲۸ |
هرچند کوییک را نمیتوان خودرویی زشت بهحساب آورد اما به هیچ عنوان در زمره خودروهای زیبا و متناسب نیز قابل طبقه بندی نیست. با توجه به اقبال عمومی از نمونههای شاسی بلند سایز فوق کوچک یا کراس اوورها و فروش بالای نمونههایی مانند ساندرو کشور رومانی که در ایران با نام رنو ساندرو به فروش می رسد، سایپا نیز با هدف تولید یک نمونه در این کلاس شروع به فعالیت نموده است.
کوییک به کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکتهی جالب در مورد کوئیک، سامانههای ایمنی متنوع به کار رفته در آن است. کوئیک همانند بسیاری از خودروهای داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سیستم ترمز EBD از کاربردیترین سامانههای ترمزی یک خودرو است. کوئیک هم به EBD مجهز شده است. این سیستم نیروی ترمز را به طور الکترونیکی میان چرخها با مقدار مختلف توزیع میکند تا به هنگام ترمزگیری شدید پایدارتر باشد. ترمزگیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستمهای به کار رفته در این خودرو است.
این سامانه در شرایط اضطراری و ترمزگیری ناگهانی و شدید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال میکند. کوئیک به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز شده است. این سامانه وقتی بر اثر لیز خوردن کنترل خودرو درحال خارج شدن از دست راننده است سعی میکند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. این خودرو به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) بهرهمند شده است. این سامانه ، میزان باد لاستیکها را به راننده اعلام میکند. سامانهی TPMS کنار نمایش اطلاعات لازم، در صورت کمبودن باد لاستیکها، به راننده هشدار میدهد.
سیستم ضد سرقت (ایمبولایزر)، قفل مرکزی و قفل شدن خودکار درها در سرعت بالای 10 کیلومتر بر ساعت از سامانههای دیگر کوییک است. احتمالا سایپا با شناخت سلیقه و خواسته مردم، تلاش کرده که از سیاستهای خودروسازان چینی تبعیت کند؛ سیاستی که بیشتر بر حول محور امکانات و یا به قول معروف، آپشنها میچرخد. بنابراین همین ویژگیهای کوئیک میتواند مشتریان زیادی را به سمت آن جذب کند.
انتهای پیام/