آخرین خودروی مفهومی که سیتروئن دست به رونمایی آن زده، کانسپت 19_19 نام دارد که به طور کلی با سایر نمونههای این برند متفاوت است. دلیل این تفاوت استایل آینده نگرانه آن نیست، چراکه تمام خودروهای مفهومی باید تا حدودی چاشنی آینده نگرانه بودن را داشته باشند. اما در 19_19 سیتروئن تلاش کرده دیدگاه دیگری را نسبت به آینده نشان دهد. در این شرایط تمرکز این برند فرانسوی در طراحی این خودرو قابلیتهای دینامیکی نبوده، بلکه هدف آن راحتی سرنشینان در مسیرهای طولانی بوده است.
سیتروئن این خودرو را به صورت اتاقی بر روی چهار چرخ توصیف میکند. با نگاهی به درون کابین 19_19 متوجه دلیل چنین توصیفی میشویم، چراکه صندلیهای طراحی شده درون کابین با وجود دارابودن فضایی محدود، اما استایلی بسیار راحت دارند و کاملا متمایز از صندلیهای سایر خودروها هستند. صندلی سرنشین جلو، دارای یک زیرپایی کشیده و پشتی خمیده بوده و صندلی عقب هم حالتی کاناپه مانند دارد. طراحی صندلی راننده هم تا حد زیادی عجیب به نظر میرسد، اما طبق ادعای سیتروئن راحتی زیادی را برای راننده به ارمغان میآورد.
برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی که دیگر برای آنها پدال و فرمانی طراحی نشده، سیتروئن 19_19 دارای فرمانی با قابلیت باز شدن و پدالهای کنترلی است که این نشان از نیاز انسان برای کنترل خودرو دارد. در واقع سیتروئن بیان کرده که این خودرو مفهومی قادر است تمام وظایف راننده را انجام دهد و میتواند نقش میزبانی را برای مسافران بازی کند. همچنین این خودرو دارای هوش مصنوعی هم بوده و قادر است تا در سطوح مختلفی با سرنشینان ارتباط برقرار کند.
سیتروئن ادعا کرده که در طراحی 19_19 از هواپیماهای جنگنده الهام گرفته که این موضوع از طراحی شیشه جلو، سقف و کابین تا حدودی مشخص است. در خصوص مشخصات فنی باید بیان کرد که سیتروئن برای هر اکسل یک پیشرانه مجزا نصب کرده که مجموع قدرت این سیستم 456 اسببخار و بیشینه گشتاور آن 800 نیوتنمتر اعلام شده است. با این مشخصات این خودرو تنها 5 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بیشینه سرعت این خودرو هم 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و به لطف پک باتری بزرگ، با هربار شارژ کامل قادر به پیمودن بیشینه مسافت 800 کیلومتر است. ضمن اینکه به لطف سیستم شارژ سریع تنها با 20 دقیقه شارژ میتواند مسافت 600 کیلومتر را طی کند.
البته تمام این حرفها، تئوریهای خیالی سیتروئن است و آنها را میتوان جزوی از جشن 100 سالگی این برند دانست. اما در کنار طراحی تخیلی، اعداد و ارقام اعلام شده برای این خودرو چندان دور از ذهن نیست و مشابه آنها را روی سایر خودروهای الکتریکی امروزی مانند تسلا مشاهده کردهایم. سیتروئن قرار است که این خودرو را در 16 می در نمایشگاه VivaTech در پاریس در معرض عموم به نمایش بگذارد.
انتهای پیام/