محمدحسین گودرزی رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، اظهار داشت: واردکنندگان همواره به عنوان شرکای تجاری مراکز اسقاط خودروی فرسوده فعال بودهاند ولی حالا مقابل این مراکز ایستادهاند و به توافقات خود پایبند نیستند.
وی توضیح داد: طبق توافقنامه کتبی که در سال گذشته با واردکنندگان خودرو داشتیم قرار بود هر ماه کارگروهی متشکل از نمایندگان واردکننده خودرو و انجمن اسقاط زیر نظر ستاد مدیریت سوخت تشکیل شود و قیمت خودروهای فرسوده مشخص شود اما این کارگروه هیچ وقت تشکیل نشد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تصریح کرد: درحال حاضر که ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک رونق گرفته، واردکنندگان به دنبال ورود دلالان به موضوع گواهیهای اسقاط خودروهای فرسوده هستند و سعی میکنند گواهی اسقاط را از این مراکز پایینتر از قیمت واقعی و حتی کمتر از ۲ میلیون تومان خریداری کنند.
گودرزی ادامه داد: این در شرایطی است که وارد کنندگان، خودروهایشان را با قیمت بالاتر و مطابق با نرخ ارز آزاد به مشتریان تحویل میدهند در حالی که ارز دولتی دریافت کردهاند ولی حاضر نیستند گواهی اسقاط را با نرخ واقعی خریداری کنند.
به گفته وی، واردکنندگان، خودروهایی را که قبلاً با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می کردند حالا با قیمت یک میلیارد تومان به مشتریان میفروشند ولی حاضر نیستند بهای بیشتری برای خرید گواهی اسقاط بپردازند.
وی گفت: با توجه به رشد قیمت خودرو در کشور، ما نمیتوانیم خودروهای فرسوده را با قیمتهای قبلی اسقاط از صاحبان این خودروها خریداری کنند.
به گزارش فارس،واردکنندگان خودرو موظفند بابت واردات هر دستگاه خودرو به کشور، یک تا ۸ دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. بر این اساس، به ازای واردات هر دستگاه خودروی هیبریدی باید یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود. همچنین بابت واردات هر دستگاه خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی و مصرف سوخت بالای ۸ لیتر باید ۸ گواهی اسقاط خودروهای فرسوده صادر شود.
انتهای پیام/