به گزارش «خودروشناس»، بسیاری از خودروسازان به هنگام رونمایی یک محصول جدید، از واژه تمام جدید استفاده میکنند، این در حالی است که این محصول تازه رونمایی شده، تمام جدید محسوب نمیشود. اما سومین نسل بامو سری 1 که به تازگی رونمایی شده را باید تمام جدید دانست. چراکه به طور کلی نسبت به نسل قبل متمایز شده و به جای توسعه یافتن روی پلتفرم عقب محرک، روی یک پلتفرم جلو محرک طراحی شده است. البته این اولین محصول این کمپانی نیست که روی پلتفرمی جلو محرک توسعه یافته است، چراکه تا پیش از آن بامو سری 2 اکتیوتورر، سری 1 سدان در برخی از بازارهای جهانی و X1 روی پلتفرمی جلومحرک طراحی شده بودند.
نه تنها پلتفرم نسل جدید سری 1 تغییر کرده، بلکه طراحی آن نیز نسبت به قبل در داخل و بیرون دچار تغییراتی شده است. همانند سایر محصولات امروزی بامو، شاهد نصب یک جلوپنجره بزرگ در پوزه این خودرو هستیم که در قسمت میانی پوزه، به یکدیگر مماس هستند، درست برعکس نسل پیشین که این دو جلوپنجره کلیوی شکل کاملا از یکدیگر جدا طراحی شده بودند.
برخالاف بسیاری از خودروسازان که نسل به نسل محصولات بزرگتری تولید میکنند، طول نسل جدید سری 1 5 میلیمتر کمتر شده و به 4319 میلیمتر رسیده است. اما عرض آن با 34 میلیمتر افزایش به 1799 میلیمتر رسیده است. ضمن اینکه ارتفاع نیز افزایشی 13 میلیمتری داشته و به 1434 میلیمتر رسیده است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز با 20 میلیمتر کاهش به 2670 میلیمتر رسیده است.
طراحی چراغهای جلو نسبت به قبل تهاجمیتر شده و استایلی هماهنگ و همخوان با سایر محصولات امروزی بامو دارد. با پرداخت مبلغ بیشتر میتوان چراغهای جلو را از نوع تمام LED هوشمند سفارش داد. بسته به تریم انتخابی، طراحیهای مختلفی برای سپر جلو وجود دارد که اسپرتترین آن در حال حاضر مربوط به نسخه M135i xDrive بوده که به لطف نصب بادی کیت اسپرت از سایر نسخههای سری 1 جدید قابل تشخیص است.
در نمای جانبی، شاهد به روزرسانی جزیی بدنه هستیم و حال خط شخصیت در زیر دستگیره درها طراحی شده است. شیشههای جانبی درون یک قاب کرومی جانمایی شدهاند که استایل جذابی به نمای جانبی سری 1 جدید بخشیدهاند. بامو رینگهای متنوع با سایز و طراحهای مختلفی برای این خودرو عرضه میکند که بسته به سفارش مشتری از 16 تا 19 اینچی هستند. ضمن اینکه به لطف نصب سقف پانورامیک برای سری1، کابین نور به مراتب بیشتری نسبت به نسل قبل خواهد داشت.
چراغهای LED عقب ارتفاع کمتر و عرض بیشتری نسبت به نسل قبل دارند و کمی شبیه به خودروی رقیب یعنی آئودی A3 اسپرتبک طراحی شدهاند. به لطف این سبک طراحی، این خودرو از نمای عقب چهره پهنتری به خود گرفته است. بسته به سفارش مشتری، امکان نصب چراغهای تمام LED عقب نیز برای این خودرو وجود دارد.
تغییر پلتفرم از عقب به جلو محرک، باعث شده تا فضای بیشتری در کابین در دسترس باشد. در نسل جدید سری 1، 33 میلیمتر فضای زانو برای سرنشینان عقب بیشتر شده است. ضمن اینکه فضای سر و آرنج نیز به ترتیب 19 و 13 میلیمتر افزایش داشته است. فضای بار نسل جدید سری 1 نیز با 20 لیتر افزایش حال به 380 لیتر رسیده است، البته با خواباندن صندلیهای عقب این فضا به 1200 لیتر هم افزایش مییابد. ضمن اینکه با پرداخت مبلع بیشتر، امکان سفارش درب الکتریکی فضای بار نیز وجود دارد.
طراحی داشبورد تا حد زیادی مشابه سایر محصولات امروزی سری 1 بوده، بدین ترتیب که یک نمایشگر 8.8 اینچی در میان داشبورد برای سیستم سرگرمی و اطلاعرسانی نصب شده که در نسخههای مجهزتر یک نمونه 10.25 اینچی با یک پشت آمپر دیجیتالی با ابعادی مشابه، درون کابین نصب خواهد شد.
در ابتدای عرضه، بامو سری1 جدید را با دو پیشرانه بنزینی و سه پیشرانه دیزلی راهی بازار میکند که قدرتمندترین نمونه آن، یک پیشرانه دو لیتری است که برای M135i xDrive نصب شده است. این پیشرانه که لقب قدرتمندترین پیشرانه 4 سیلندر بامو را نیز یدک میکشد، قادر به تولید بیشینه قدرت 302 اسببخار و بیشینه گشتاور 450 نیوتنمتر است که قدرت و گشتاور تولیدی آن توسط یک جعبه دنده هشت سرعته خودکار به هر دو محور ارسال میشود. به لطف این پیشرانه، سری 1 M135i تنها 4.8 ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بامو در آینده قصد دارد که پکیج M اسپرت را نیز روی سری 1 به صورت آپشنال نصب کند که با نصب آن 0.1 ثانیه شتاب این خودرو بهبود خواهد داشت. اما بیشینه سرعت آن به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
نسخه پایه این خودرو، تریم 118 بوده که به یک پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر با بیشینه قدرت و گشتاور 138 اسببخار و 220 نیوتنمتر تجهیز شده است. قدرت و گشتاور تولیدی در این نسخه توسط یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا هفت سرعته خودکار به محور جلو منتقل میشود.
برای افرادی که به پیشرانه دیزلی علاقه دارند، بامو نسخه 116d را با یک پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر با بیشینه قدرت و گشتاور تولیدی 114 اسببخار و 270 نیوتنمتر عرضه کرده که یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا هفت سرعته خودکار بسته به علاقه مشتری، وظیفه انتقال قدرت آن را به دوش میکشند. پیشرانه دیزلی قدرتمندتر نیز، یک نمونه چهار سیلندر 2 لیتری بوده که قادر به تولید بیشینه قدرت 147 اسببخار و بیشینه گشتاور 350 نیوتنمتر است. جعبه دنده دستی این خودرو با نمونه ضعیفتر یکسان است، اما جعبه دنده خودکار آن از نوع هشت سرعته انتخاب شده است.
قدرتمندترین پیشرانه دیزلی این خودرو هم روی نسخه 120d xDrive نصب شده که یک پیشرانه دو لیتری توربو دیزل بوده که قادر به تولید بیشینه قدرت 188 اسببخار و بیشینه گشتاور 400 نیوتنمتر است. قدرت و گشتاور تولیدی توسط یک جعبه دنده هشت سرعته خودکار به هر دو محور این خودرو منتقل میشود.
بامو در ماه سپتامبر این خودرو را در نمایشگاه فرانکفورت در معرض عموم به نمایش خواهد گذاشت و فروش و تحویل آن را نیز از اواخر همان ماه، آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام/