به گزارش «خودروشناس»، واضح است که تیمهای طراحی و مهندسی مزدا حداکثر تلاش خود را برای تولید خودرویی با جذابترین ظاهر ممکن به کار گرفتهاند؛ و در سالی که شاهد عرضهی نسل جدید فولکسواگن گلف خواهیم بود تازهوارد مزدا باید تصویری جذاب و خوب در ذهن خریداران ایجاد کند. مزدا 3 جدید هماکنون وارد بازار بریتانیا شده و مجلهی اتو اکسپرس هم برای اولین بار این خودرو را در جادههای این کشور اروپایی رانده است.
مزدا 3 چند ماه پیش از معرفی رسمی فولکس گلف وارد بازار شده و فعلاً باید با جدیدترین نسل فورد فوکوس دست به یقه شود. هر دو خودرو ظاهری تیز و هیجان رانندگی بالایی دارند هرچند مزدا 3 در زمان عرضه نسخههای کمتری در مقایسه با فوکوس داشته است.
تنها دو پیشرانه برای این خودرو در دسترس است. نیروگاه دیزلی اسکای اکتیو دی قدرت 114 اسب بخاری داشته درحالیکه پیشرانهی بنزینی اسکای اکتیو جی که در تست ما نیز حاضر بوده کمی قویتر است. با اینکه پیشرانهی بنزینی گشتاور کمتر و مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با پیشرانهی دیزلی دارد اما انتظار میرود این نسخه از مزدا 3 محبوبتر باشد. سومین گزینهی در دسترس که مهمتر از همه است اسکای اکتیو ایکس نام داشته و اواخر سال جاری معرفی خواهد شد. این پیشرانهی جدید قول داده مصرف سوخت کم پیشرانههای دیزلی را با قدرت پیشرانههای بنزینی ترکیب کند که دلیل آن استفاده از تکنولوژی کمپرس جدید میباشد.
جای تاسف دارد که پیشرانهی جدید هماکنون در دسترس نیست زیرا پیشرانهی کنونی قوی نیست. گشتاور زیادی هم تولید نمیشود و همین امر باعث میشود مزدا 3 جدید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت بیش از 10 ثانیهای داشته باشد و اصلاً نمیتوان آن را سریع دانست؛ اما این پیشرانهی قدیمی اسکای اکتیو جی بسیار نرم و روان است. در سرعتهای بزرگراهی شاهد آرامش بسیار بالای خودرو خواهید بود. همکاری این پیشرانه با شاسی، گیربکس و فرمان به خوبی صورت میگیرد و حداقل صدا تولید میشود.
اما بیهیچ شکی باید گفت مزدا 3 خودرویی عالی برای سواری است. به خاطر استفاده از پلتفرم و سیستم تعلیق درست شما با پایداری و اعتمادبهنفس بالا میتوانید این هاچبک را در چالشها شرکت دهید. خودرو فوقالعاده پایدار و مطمئن بوده و اگرچه به اندازهی فوکوس چسبنده نبوده اما کیفیت سواری فوقالعادهی خود را حفظ کرده است.
با توجه به گشتاوری که این پیشرانهی بدون توربو تولید میکند باید گفت راننده به منظور رانندگی اسپورت باید پیشرانه را تحتفشار قرار دهد؛ اما گیربکس 6 سرعته دستی لذتبخش بوده و تعویضهای کوتاه و دقیقی دارد. شاید آرزو داشتید که فرمان کمی سرزندهتر باشد اما از نظر استانداردهای هاچبک های خانوادگی فرمان مزدا 3 کاملاً خوب است. موقعیت راننده نیز به خوبی قابل تنظیم است.
هر کسی که پشت فرمان این خودرو بنشیند تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. همین موضوع دربارهی صندلی سرنشین هم صدق میکند چراکه کیفیت کل کابین بالاست. خودروی حاضر در تست از نوع اسپورت لوکس رده میانی بود و اگرچه برای به دست آوردن صندلیهای چرمی باید مدل GT را سفارش دهید اما متریال بکار رفته در کابین استانداردهای بالایی دارند.
کابین مزدا 3 جدید بسیار بهتر از فوکوس بوده و احتمالاً از فولکس گلف جدید هم بالاتر قرار خواهد گرفت. موضوع مهم اینکه مزدا 3 از سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی سود میبرد. صفحهنمایش 8.8 اینچی این خودرو بهتر از نمونههای قبلی محصولات این برند بوده و کاملاً در دید راننده قرار گرفته است. ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی هم وجود دارد. تمامی نسخههای مزدا 3 تجهیزات از تجهیزات مناسبی برخوردار میباشد. حتی مدلهای پایه دارای کروز کنترل راداری و چراغهای LED میباشند.
اما آیا نقطهضعفی هم وجود دارد؟ بله. فرم روان مزدا به معنی فضای کم کابین در بخش عقب است. این بخش همچنین تاریکتر از رقبا میباشد. ضخامت ستون C نیز باعث شده میدان دید عقب محدود شود. فضای بار 351 لیتری نیز باعث میشود مزدا 3 جزو جادارترین خودروهای کلاس نباشد.
حتی پیشرانهی کمتر از حد ایده آل مزدا 3 جدید نیز نمیتواند بر کیفیت کلی این خودرو تأثیر بگذارد. نسل جدید مزدا 3 خودرویی بسیار خوب، خوشساخت و مجهز است که جایگزین بسیاری از هاچبک های رده میانی میباشد. ما بیصبرانه منتظر عرضهی پیشرانهی قویتر اسکای اکتیو ایکس هستیم. اگر این پیشرانه طبق قولهای مزدا عمل کند و قیمتی رقابتی داشته باشد قطعاً باعث خواهد شد مزدا 3 به یکی از بهترین هاچبک های خانوادگی بازار تبدیل شود.
مشخصات مزدا 3 SkyActiv-G 2.0 122PS Sport Lux
- قیمت: 22795 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 120 اسب بخار/213 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.4 ثانیه
- حداکثر سرعت: 196 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
انتهای پیام/