به گزارش «خودروشناس»، محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، به تازگی در جمع خبرنگاران گفته است، از آنجا که واردات خودرو به کشور ممنوع است، نمیتوان حضور مقام عالی کشور ژاپن را به منزله ازسرگیری واردات خودرو ژاپنی به ایران دانست با این حال میتسوبیشی ژاپن، چند روز پیش قرارداد خود را با شرکت آرینموتور پویا به مدت سه سال دیگر تمدید کرده است برخی کارشناسان بر این باورند که اعلام خبر حضور میتسوبیشی در ایران تا سال ۲۰۲۲، به آن معناست که حداقل در بحث رفع موانع در روابط تجاری با شرکتهای خارجی، امیدواریهایی وجود دارد
تولید خودرو مشترک با ژاپن ۲ سال طول میکشد
عضو کمیته مشترک ایران و ژاپن در پاسخ به این پرسش که «آیا خودروسازان ژاپنی ظرفیت آن را دارند تا جایگزین فرانسویها در ایران شوند؟» به تجارتنیوز گفت: متاسفانه توجه ژاپنیها نسبت به موضوع تحریم ایران بیشتر از اروپاییهاست ابوالفضل روغنی در ادامه افزود: البته ژاپنیها در تامین قطعات خودروسازان ایرانی سهم بالایی را دارند و به عبارت دیگر ژاپن در تولید قطعات خودرو حرف نخست را میزند.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا با ژاپنیها امکان تولید خودروهای مشترک وجود دارد یا خیر؟» اظهار کرد: معتقدیم که تولید مشترک خودرو آن هم با ژاپنیها موضوع سادهای نیست. در حقیقت تولید مشترک پروژهای چندین ساله است؛ چرا که برای تولید خودروهای مشترک ایران و ژاپن باید پلتفرمهایی ارائه شود که این برنامه حدود دو سال طول میکشد. البته چنانچه خودروسازان ایرانی به سمتی بروند که به جای توجه به خودروسازان فرانسوی به خودروسازان ژاپنی توجه بیشتری نشان دهند، این موضوع میتواند در صنعت خودروسازان اتفاق مبارکی باشد.
انتهای پیام/