این مقاله از بلومبرگ (لینک) هم ازآنجهت که خلاف بسیاری از گزارشها و تحقیقات پیشین درباره استفاده از خودروهای برقی است بسیار جالب است. مقاله را یک محقق نروژی که کشورش بهسرعت بهسوی برقی شدن خودروها حرکت میکند نوشته است.
قسمتهایی از این مقاله را در ادامه مشاهده میکنید:
به خاطر گرایش روزافزون خودروسازان به سمت مدلهای برقی و هیبریدی، تقاضا برای باتری افزایش قابلملاحظهای پیداکرده و کارخانههای تولیدکننده با ظرفیت تمام در حال ساخت باتری هستند.
طبق دادههای موجود تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیون باتری ۶۰ کیلووات ساعتی عمدتاً در چین، تایلند و آلمان تولید خواهد شد. بخش اعظمی از انرژی کارخانههای موجود در این کشورها از طریق زغالسنگ تأمین میشود.
نکته جالبتوجه اینکه در کشوری مثل آلمان تولید یک باتری ۵۰۰ کیلوگرمی ۷۴ درصد دیاکسید کربن بیشتری در مقایسه با حرکت یک خودرو با استفاده از سوختهای فسیلی بر جای میگذارد.
همچنین این دادهها نشان میدهند میزان گازهای آلاینده آزادشده از یک خودروی درونسوز آلمانی پس از سه سال کارکرد یا پیمایش 50 هزار کیلومتر، تازه با میزان گازهای آلایندهای که در فرایندهای ساخت نیسان لیف وارد جو شده، برابری میکند.
آنطور که نتایج این تحقیق حکایت دارد، در حال حاضر تولید انبوه خودروهای برقی میتواند شرایط را بدتر کند؛ بهجای این کار بهینهسازی موتورهای درونسوز کنونی بهعنوان یک راهکار بهتر پیشنهادشده است.
عکس بالا ظرفیت باتریهای تولیدشده (مگاوات ساعت) در چند کشور اروپایی در سال ۲۰۱۷ و روش تولید باتریها بر اساس سوخت مصرفشده را نشان میدهد. بخش اعظم این باتریها در آلمان و هلند و مجارستان توسط سوختهای فسیلی تولید میشود.
انتهای پیام/