به گزارش «خودروشناس»، شرکت ایران خودرو، طبق اطلاعیه منتشر شده در بورس، به جز یک خودرو، سایر محصولاتش در نیمه نخست امسال را با زیان فروخته است. بر این اساس، ایرانخودرو در «گروه پژو» فروشی ۱۲۷ هزار و ۶۰۸ دستگاهی را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، کاهشی ۶۹ هزار و ۵۷۵ دستگاهی را متحمل شده است. طبق اعلام ایرانخودرو، محصولات پژویی این شرکت با متوسط قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رفتهاند. با توجه به آمار فروش ۶ ماهه گروه پژو، بزرگترین خودروساز ایران در مجموع درآمدی بیش از ۴ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان نصیب این شرکت از ناحیه محصولات پژویی شده است. این در حالی است که بهای تمام شده پژوهای ایرانخودرو در نیمه ابتدایی امسال، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، ایرانخودرو در بخش محصولات پژویی خود و بدون احتساب هزینههای مالی و فروش و اداری و...، متحمل زیانی حدودا ۴۶۸ میلیارد تومانی شده است. اگر این عدد را بر تعداد پژوهای فروخته شده تقسیم کنیم، آبیهای جاده مخصوص روی هر دستگاه پژو به طور متوسط و بدون احتساب هزینههای مالی و فروش و اداری و... حدود ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ضرر میکنند. در گروه سمند نیز ایرانخودروییها تولیدی ۲۵ هزار و ۹۰۹ دستگاهی داشتهاند که نرخ فروش آنها به طور متوسط بیش از ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. درآمد حاصله ایرانخودرو از فروش این تعداد سمند، بیش از ۷۰۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان بوده، حال آنکه بهای تمام شده به بالای ۹۷۷ میلیارد تومان میرسد. بنابراین، آبیهای جاده مخصوص در مجموع زیانی بیش از ۲۷۵ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومانی را از ناحیه فروش گروه سمند به ثبت رساندهاند. اوضاع ایرانخودرو در خانواده L۹۰ نیز تعریفی ندارد، چه آنکه این شرکت در فروش این محصول متحمل زیان بیش از ۵۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومانی شده است.
در مجموع تنها ۷ هزار و ۸۷۷ دستگاه از این گروه خودرویی در ۶ ماه ابتدایی امسال به فروش رفته و درآمد حاصله ایرانخودرو از آن، بالای ۳۰۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان بوده است.ایرانخودروییها محصولات خانواده L۹۰ را با قیمت متوسط ۳۸ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان فروختهاند. طبق اطلاعات منتشره در بورس اما ایرانخودرو در فروش دنا و رانا نیز متحمل زیان شده است. این شرکت ۱۷ هزار و ۵۷۴ دستگاه دنا را در ۶ ماه نخست امسال به فروش رسانده و متحمل زیانی بیش از ۱۴۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومانی شده است. متوسط قیمت فروش این محصول در نیمه نخست امسال حدود ۳۹ میلیون تومان بوده است. در مورد رانا نیز صورتهای مالی ایرانخودرو از زیان بیش از ۵ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومانی حکایت دارند. ایرانخودروییها در نیمه نخست امسال یک هزار و ۶۶۱ دستگاه رانا را با قیمت متوسط ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان فروختهاند. آبیهای جاده مخصوص همچنین در وانت آریسان نیز زیان کردهاند، چه آنکه طبق صورتهای مالی منتشره در بورس، حدود ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان ضرر مختص این محصول بوده است. در مجموع طی ۶ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۷۵۱ دستگاه وانت آریسان با قیمت ۲۵ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان به فروش رفته است. سری هم اما به محصولات مونتاژی ایرانخودرو بزنیم. در این بین، سوزوکی گرندویتارا زیانی بیش از ۵۰ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومانی روی دست ایرانخودرو گذاشته است.
آبیهای جاده مخصوص یک هزار و ۸۳۸ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۱۳۶ میلیون تومان در نیمه نخست امسال فروختهاند. این در حالی است که هایما بهعنوان شاسیبلند چینی ایرانخودرو، سودی حدودا ۲۵ میلیارد تومانی را نصیب این شرکت کرده است. طبق آمار، هایما فروشی ۷ هزار و ۸۵۸ دستگاهی را با قیمت ۸۸ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان داشته و تنها محصول ایرانخودرو بوده که سوددهی را به ثبت رسانده است. در نهایت دیگر محصول چینی ایرانخودرو یعنی دانگ فنگ، زیانی بیش از ۲۰۶ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومانی را برای ایران خودرو به همراه داشته است. ایرانخودروییها ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۴۲ میلیون تومان فروختهاند.
انتهای پیام/