به گزارش «خودروشناس»، مرتضی موسیخانی، رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: اولین سری خودروهای الکتریکی تولیدشدهی جوانان ایرانی مرداد وارد بازار کشور میشود و در خیابانهای تهران تردد میکند. تعامل صنعت و دانشگاه در شرایط کنونی میتواند برخی خلأها را پر و به ارتقای صنعت خودروسازی هم کمک کند. باید بپذیریم تعامل صنعت و دانشگاه مغفول مانده؛ در حالی که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین استعدادهایی داریم که اگر مدنظر قرار گیرند و به آنها اعتماد شود، میتوانند در تحقق اقتصاد بدون نفت مؤثر باشند. در استان قزوین، استعدادهای زیادی در بخشهای مختلف وجود دارد که بدون شک میتواند به اقتصاد غیر نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.
ورود اولین خودرو الکتریکی ایرانی به بازار
موسیخانی صحبتهایش را چنین ادامه داد: بهلطف الهی اولین خودرو الکتریکی سواری دونفره در اندازهی کوچک وارد بازار میشود و این خودرو برای شهرهای پرترافیکی بسیار مناسب است که فضای کمی برای تردد و پارکینگ دارند. طول این خودرو برقی به اندازهی عرض خودرویی معمولی است و در فضای پارک در جای خودرویی معمولی، میتواند سه خودرو برقی توقف کند.
رئیس کمیتهی ملی روبوکاپ ایران گفت: خودرو الکتریکی ایرانی با برق معمولی شارژ میشود و شعاع حرکتی آن با هر بار شارژ به ۱۰۰ کیلومتر میرسد. باتری این خودرو برقی امکان شارژ طولانیمدت را هم دارد و میتواند با سرعت ۹۰ کیلومتربرساعت در شهر تردد کند. خودرو الکتریکی ایرانی با اکسل و موتور قوی میتواند شیبهای تند مناطق شمال تهران و حتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را بهراحتی بالا رود و از آنها عبور کند.
موسیخانی افزود: ساخت این خودرو برقی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و درحالحاضر، پنج دستگاه از این خودرو ساخته و وارد مراحل آزمایشی شده است. افزونبراین، قطعات ۱۰۰ دستگاه دیگر سفارش داده شده که آماده ترخیص از گمرک است و قطعات ۹۵ دستگاه نیز مهیا شده و آمادهی تولید این تعداد خودرو الکتریکی هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: با حمایت دولت، مجوز شمارهگذاری این خودروها صادر شده و ۳۰ دستگاه آماده پلاکگذاری شده است. پس از مراحل آزمایشی و ورود خودروهای ساختهشده به خیابانها، با توافق حاصلشده با خودروسازان بزرگ کشور، امیدواریم وارد مرحلهی ساخت و تولید انبوه آن شویم.
ظاهر زیبا و جمعوجور و جوانپسند
موسیخانی گفت: خودرو برقی ایرانی بسیار زیبا است و با تیپ خلبانی و چهار ستاره، ضریب ایمنی فراوانی دارد و امکانات مناسبی در حوزهی الکتروموتور و باتری خودرو الکتریکی و سایر تجهیزات دارد. سری اول این خودرو را دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و شرکتهای دانشبنیان و با همکاری معاونت فناوری ریاستجمهوری طراحی و ساخته است.
انتهای پیام/