به گزارش «خودروشناس»، محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی اظهار کرد: تقریبا نیمی از خودروهایی که با کمبود قطعه مواجه شده بودند این روزها تامین قطعه شه و به مشتریان تحویل داده شده اند. علت اصلی ای که سبب می شود قطعه سازان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند این است که دچار کمبود نقدینگی شده و از طرف دیگر نیز قطعات با قیمتی کمتر از آنچه که مناسب و سودآور است به فروش می رسند.
نجفیمنش افزود: خودروسازان چیزی در حدود 15 میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار بوده و همچنان به صورت نسیه خرید های خود را انجام می دهند. در واقع با توجه به مشکلات فعلی حتی پیش خریدهای نقدی نیز به سختی می تواند کمک حال قطعه سازان باشد.
وی بیان کرد: قطعه سازان خواهان افزایش 80 تا 140 درصدی قیمت قطعات خودرو هستند و به همین منظور نیز باید منتظر عملیاتی شدن قیمتگذاری جدید خودرو ازسوی دولت باشند.
گفته های رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی در حالی صورت پذیرفت که رضا رضایی یکی از فعالان صنعت خودرو معتقد است که قطعه سازی همچنان به قوت گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و مشکل کمبود قطعات نه تنها حل نشده بلکه بهدلیل تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای نادرست، پررنگتر نیز شده است.
به گفته این فعال صنعت خودرو: در حدود 20 تا 30 هزار خودرو در کارخانه های خودروسازی منتظر تامین قطعه و رسیدن به دست مالکان خود هستند. بخش عمده قطعات مورد نیاز این خودرو توسط قطعه سازان داخلی تامین می شود و در حدود 5 تا 6 درصد مواد مورد نیاز قطعه سازان نیز از خارج از کشور تامین می شود. برای تامین این مواد اولیه ثبت نام در سامانه نیمایی برای دریافت ارز صورت گرفته که البته با توجه به اقدامات اخیر ثبت نام های صورت گرفته باطل شده و باید مجددا انجام شود.