به گزارش «خودروشناس»، البته این کوپهٔ 2+2، اولین و تنها محصول زیرشاخهٔ جدید ولوو است که از پیشرانهٔ درونسوز استفاده میکند زیرا از این به بعد همۀ ساختههای برند پولستار، تمام الکتریکی خواهند بود. تحویل اولین نمونههای پولستار وان به خریداران تا پیش از سهماههٔ آخر امسال صورت نخواهد گرفت اما امکان یک چرخزنی کوتاه با پروتوتایپ آن در جادههای سوئد و همینطور در پیست آزمایشی ولوو فراهم شده است.
پولستار وان در بیرون شباهت زیادی به کانسپت کوپهٔ ولوو که در سال 2013 رونمایی شد دارد؛ بنابراین طراحی جلو و عقب آن کاملاً از ولوو گرفته شده است اما با ایجاد عضلاتی روی گلگیرهای عقب سعی شده نمایی تنومند و اسپرت ایجاد گردد. کابین اما جایی است که پولستار بیشترین تلاش را برای متمایز کردن محصول خود از ساختههای ولوو کرده است. بااینحال در اینجا هم غربیلک فرمان با کراساوور ولوو XC40 یکسان است و غیر از لوگو، قسمتهای دیگر مثل نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دریچههای تهویه هم آشنا به نظر میرسند. بااینوجود در کابین خودرو ویژگیهای منحصربهفردی هم به چشم میخورند که کمک میکنند کوپهٔ پولستار خود را از محصولات ولوو متمایز کند.
در پولستار وان کمکفنرها که ساخت شرکت سوئدی Ohlins هستند را میتوان بهصورت دستی در نُه سطح مختلف تنظیم کرد. خودروی مورد آزمایش تقریباً در میانهٔ این سطوح تنظیم شده بود اما پولستار تنظیمات اسپرت را به خریداران توصیه کرده است. این کوپهٔ بزرگ که بر اساس پلتفرم SPA ولوو ساخته شده حتی با رینگهای استاندارد 21 اینچی هم کاملاً راحت و مطمئن احساس میشود پس باید از ترافیک گوتنبرگ دور شد تا بتوان در جادههای خلوت سوئد همهٔ تواناییهای آنرا مورد آزمایش قرار داد.
همانطور که اشاره شد، پولستار وان به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است. این سیستم از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ با 310 اسب بخار قدرت به همراه یک استارت ژنراتور یکپارچه با 67 اسب بخار قدرت تشکیل شده درحالیکه در عقب خودرو هم دو موتور الکتریکی مجموعاً با 230 اسب بخار قدرت قرار دارند که مجموع خروجی سیستم را به 600 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور میرسانند. وجود باطریهای 34 کیلووات ساعتی وزن زیادی را به خودرو اضافه کردهاند ولی با استفاده از بدنهٔ فیبر کربنی سعی شده این افزایش وزن جبران شود.
بااینحال پولستار وان هنوز هم 2.3 تن وزن دارد ولی قوای محرکهٔ هیبریدی آن آنقدر قدرت دارد که بتواند آنرا بهصورت تئوری ظرف حدود چهار ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. به دلیل خیس بودن مسیر امکان آزمایش این ادعا وجود نداشت ولی بااینحال قوای محرکهٔ پولستار وان احساس راحتی بیشتری نسبت به وزن خودرو دارد. هرچند این کوپهٔ هیبریدی در شتاب نمیتواند حریف تسلا مدل S شود اما کنترل گشتاور بُرداری آن در محور عقب امکان وارد آوردن فشاری سخت بر خودرو در پیست آزمایشی را فراهم میکند و فشار بیشتر روی پدال گاز هم بجای کمفرمانی موجب افزایش سرعت میشود.
طبیعت مطمئن پولستار وان هنگام رانندگی بیشترین تأثیر را دارد زیرا اعتمادبهنفس رانندگی خشن و تهاجمی را به راننده میدهد درحالیکه مقاومت در برابر حرکات گهوارهای بدنه و پاسخ منظم به فرمان نیز این اطمینان را تشدید میکند. علاوه بر این، مدولاسیون ترمز که همیشه چالش بزرگی برای خودروهای هیبریدی بوده نیز در اینجا بهخوبی حل شده است.
با وجود تعلیق اسپرت و چابکی بالای پولستار وان، حتی در جادههای ناهموار نیز سواری ناراحتی ندارد و هرچند در سرعتهای پایین خودرو کمی خشک احساس میشود اما درکل سواری آن برای یک گرند تورر میان سایز راحت است.
پولستار وان از حالت رانندگی تمام الکتریکی هم برخوردار است که در این حالت میتواند تا 130 کیلومتر را طی کرده و سرعت خود را با ترافیک بزرگراه هماهنگ کند؛ اما نهفقط زمانی که خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار دارد بلکه زمانی هم که پیشرانهٔ درونسوز به کار میافتد، صدای کمی در کابین خودرو به گوش میرسد؛ بنابراین کسانی که دوست دارند از غرش یک پیشرانهٔ بنزینی لذت ببرند میتوانند آستونمارتین ونتیج یا مرسدس S63 AMG را خریداری کنند.
پولستار وان خودروی ارزانی نیست و در طراحی خیلی کم رابطهٔ خود با ولوو را پنهان کرده است اما در حال حاضر خودروهای زیادی در بازار وجود ندارند که بتوانند ترکیبی از پیمایشهای سریع را با آلایندگی پایین ارائه کنند. این یک گرند تورر شیک، سریع، توانمند و راحت است که میتواند رقبایی مثل لکسس LC500 و بامو M8 را به چالش بکشد. بااینحال هرچند این کوپهٔ سوئدی میتواند تبلیغ خوبی برای قوای محرکهٔ هیبریدی باشد اما پولستار هیچ برنامهای برای استفاده از این سیستم در محصولات آیندهٔ خود ندارد.
انتهای پیام/