به گزارش «خودروشناس»، داوود سعادتی نژاد در خصوص فروش لاستیک در ازای ارائه سند خودرو، اظهار داشت: قبلا در ماه مرداد که وضعیت حوزه لاستیک نابسامان شد و قیمت ها بالا رفت، به منظور اعمال مدیریت از جانب اتحادیه، به کارخانه هایی که اعضاء ما نمایندگی دارند اعلام کردیم که تعداد لاستیکی را که به نمایندگان ما می دهند اعلام کنند.
وی تصریح کرد: در این خصوص از لاستیک های سنگین -که در اختیار پایانه ها و وزارت صمت قرار دارد- صرف نظر کردیم، ولی برای مدیریت لاستیک های سواری به منظور ممانعت از افرادی که قصد خرید و سپس فروش به صورت آزاد دارند و برای جلوگیری از افزایش قیمت، اعلام کردیم که به منظور دریافت دو حلقه لاستیک باید فتوکپی سند خودرو، کارت ماشین و کارت ملی ارائه شود.
وی افزود: همین مساله باعث شد که وضعیت حوزه لاستیک مدیریت و قیمت ها متناسب شود. به طوریکه در حال حاضر قیمت آزاد و دولتی حدود 10 هزار تومان تفاوت دارند.
وی افزود: از شهریور این اقدام را آغاز کرده ایم و در حال حاضر در حوزه لاستیک سواری مشکلی وجود ندارد ولی در بخش لاستیک های وارداتی چون نمایندگانی که اقدام به واردات می کنند آمار و ارقام را به اتحادیه ارائه نداده اند، مقداری قیمت این نوع لاستیک افزایش پیدا کرده است، اما ما در حال توزیع لاستیک ایرانی هستیم و مردم نیز بیشتر از لاستیک ایرانی استفاده می کنند و مشتری و خریدار لاستیک خارجی، محدود به لاستیک هایی است که در ایران تولید نمی شود.
وی افزود: در حال حاضر قیمت لاستیک ماشین های سواری -که اتحادیه بر آن نظارت داشته است- مناسب و کنترل شده است ولی قیمت لاستیک های سنگین -که زیر نظر وزارت صمت قرار دارد- سرسام آور بوده و ممکن است لاستیک 3 میلیون تومانی به مبلغ 8 میلیون تومان به فروش رسد.
وی در خصوص بازار روغن موتور خودرو گفت: با توجه به جلساتی که با شرکت پالایشگاه و مدیران داشته ایم، توزیع روغن موتور نیز در بازار شرایط مناسبی پیدا کرده است و با افزایش قیمت مواجه نبوده ایم.
وی در خصوص نبود نام روغن موتورهای ایرانی در فهرست روغن های توصیه شده خودروسازان بزرگ دنیا، گفت: بعضی از کارخانه ها برند خارجی هستند و روغن هایی را که خود تولید می کنند توصیه می نمایند، در صورتیکه ما در ایران در حال تولید روغن موتور برای تمام خودروهای موجود در ایران هستیم و خرید روغن های خارجی توسط مردم ضروری و به صرفه نیست.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران افزود: یک روغن 4 لیتری وارداتی حدود 300 یا 400 هزار تومان در بازار ایران به فروش می رسد، اما همان روغن تولید داخل با قیمتی حدود 170 هزار تومان و یا کمتر به فروش می رسد. ما 4 شرکت برند داریم که روغنشان نیز کیفیت دارد. صحبت در مورد روغن خارجی بیشتر تبلیغ است و کسانی که می گویند روغن خارجی وارد می کنند امکان دارد یک کانتینر وارد کنند و بقیه روغن ها را همینجا و در ایران پر کنند، زیرا واردات به صرفه نیست.
سعادتی نژاد در خصوص استفاده از روغن های اسیدشویی شده و تصفیه دوم به عنوان محصول نهایی گفت: روغن تصفیه دوم، نزدیک به 50 سال است که در ایران تولید می شود و در این روغن تصفیه دوم از پایه یک استفاده می شود و برای خودروهای کندرو و سبک و قیمت پایین مناسب است و برای این دسته از خودروها مشکلی ایجاد نمی کند اما ماشین های مدل بالا در صورت استفاده از این روغن ها دچار آسیب می شوند. در واقع در فرایند روغن تصفیه دوم، روغنهای کار کرده را جمع آوری و مواد اولیه پایه اول افزودنی اضافه می کنند و تبدیل به روغن می شود.
وی در پایان گفت: توصیه ای به اعضاء خودمان دارم؛ اولا هر جنسی را که خریداری می کنند باید فاکتور معتبر دارای کد اقتصادی بگیرند و ثانیا برای توزیع نیز به مشتری فاکتور ارائه دهند که خدایی نکرده نگرانی و مشکلی برای مصرف کننده وجود نداشته باشد.