به گزارش «خودروشناس»، اولین بار در سال ۱۹۶۱ بود که نمونه اولیه خودروی ترکیه ای Devrim رونمایی شد. این خودرو هیچ گاه به تولید با تیراژ بالا نرسید و رؤیای ترکیه ای ها برای ورود به صنعت خودرو تا امروز بی نتیجه ماند. اکنون اولین خودروی ملی ترکیه روز گذشته با حضور «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، رونمایی شد.
خودروهای الکتریکی جدید شرکت TOGG (مخفف Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) در دو نوع سدان و شاسی بلند در سال ۲۰۲۲ معرفی می شود. بیشینه سرعت قابل توجه و هزینه نگهداری اندک از جمله ویژگی های اولین خودروی ملی ترکیه است. سیستم باتری و موتور الکتریکی شاسی بلند کامپکت ترکیه ای به صورت انحصاری توسط شرکت TOGG تولید شده و حق تولید آن برعهده کشور ترکیه است.
دو انتخاب مختلف برای بسته باتری موجود است. اولین انتخاب در هربار شارژ مسافت ۱۸۶ مایل (۲۹۷ کیلومتر) و بسته باتری بزرگ تر مسافت ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) را طی می کند. با استفاده از سیستم شارژ سریع، ۸۰ درصد ذخیره باتری در مدت زمان ۳۰ دقیقه بازیابی می شود. شرکت سازنده تاکنون میزان ظرفیت باتری ها و یا بیش ترین نرخ شارژ ممکن را مشخص نکرده است.
شرکت TOGG بسته باتری را با گارانتی ۸ ساله عرضه می کند تا خیال مشتریان از بابت خدمات پس از فروش آسوده باشد. در مدل تک موتوره، یک موتور الکتریکی در اکسل عقب قرار گرفته که ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. در مدل دو موتوره قدرت به بیش از ۴۰۰ اسب بخار می رسد و یک موتور الکتریکی دیگر نیز در اکسل جلو قرار می گیرد. میزان گشتاور تولیدی این مدل ها تاکنون مشخص نشده، اما به گفته شرکت سازنده، مدل تک موتوره در مدت زمان ۷٫۶ ثانیه و مدل دو موتوره در مدت زمان ۴٫۸ ثانیه انجام می گیرد.
طراحی خودروی جدید TOGG نیز بسیار قابل تحسین است. این شرکت با همکاری تیم طراحی «پینین فارینا» خودروی جاداری را معرفی کرده که مشتریان ترکیه ای و سایر بازارها را جذب خود می کند. در قسمت جلو، اصول طراحی پینین فارینا از جمله جلوپنجره بزرگ با خط های کرومی عمودی، چراغ های کشیده و باریک و ورودی هوای زیر سپر دیده می شود.
در کابین خودروهای توگ باوجود دو نمایشگر دیجیتالی برای سیستم سرگرمی و پشت آمپر دیجیتالی، طراحی بسیار جذابی را شاهد هستیم. علاوه بر نمایشگر کنسول میانی، یک نمایشگر هم برای سرنشین کناری درنظر گرفته شده تا کابین خودرو تمام دیجیتال باشد. با استفاده از نمایشگر دیجیتالی پنل میانی، امکان تنظیم سیستم تهویه کابین و صندلی ها دراختیار راننده و سرنشینان خواهد بود.
دکمه های سنتی چندانی را در کابین نمی بینیم و بیش تر از نمایشگرهای دیجیتالی و کنترلرهای دایره ای استفاده شده است. با بهره گیری از سیستم تعلیق مک فرسون در قسمت جلو و تعلیق جداگانه در قسمت عقب، اولین خودروی ملی ترکیه سواری مناسبی خواهد داشت.
فن آوری پیشرفته
در هنگام عرضه، خودروهای جدید توگ با بهره گیری از مرحله دوم سیستم خودران عرضه می شوند، اما به لطف مهندسی هوشمند پلتفرم، با استفاده از به روزرسانی های اطلاعاتی، مرحله سوم خودران نیز قابل دسترسی خواهد بود. افزون بر این، نه تنها خودروهای TOGG دارای پتانسیل بهره مندی از فناوری ۵G هستند، بلکه از سیستمی مخصوص با نام راهنمای هولوگرافیک نیز برخوردار خواهند بود.
به گفته شرکت سازنده، در این سیستم با کمک الگوریتم ها و تصاویر سه بعدی، ویژگی های منحصر به فردی در اختیار راننده قرار می گیرد. با استفاده از این سیستم، بدون این که راننده چشم خود را از جاده بردارد اطلاعات موردنیاز برای او به صورت دیجیتالی و سه بعدی نمایش داده می شود. یکی از اهداف شرکت TOGG معرفی این سیستم برای اولین بار در خودروهای تولیدی است.
در آخر، خودروهای توگ با استفاده از سیستم اینترنتی مخصوص و قابلیت V2X، می توانند با سایر دستگاه های هوشمند ارتباط برقرار کنند. با این که رؤیای ساخت اولین خودروی ملی ترکیه در دهه ۶۰ میلادی با شکست مواجه شد، اما مهندسان و صنعتگران ترکیه ای دست روی دست نگذاشتند و با ایجاد زیرساختی قدرتمند، ورود باشکوهی را به صنعت بین المللی خودرو تجربه کردند.