از خودرویی میگوییم که کمپانی کیا تولید و راهی بازارهای جهانی کرده است، از اتومبیلی میگوییم که با وجود فراوانی نسخههای قدیمی آن در بازار اتومبیل کشورمان، نسلهای جدیدتر و مدرنتر آن نیز در خیابانهای ما دیده میشوند، از خودرویی میگوییم که محصول کمپانی کیا یا همان شرکت بزرگی است که اولین بار پراید را تولید و راهی بازارهای ایران کرد. اما حالا پرایدهای صفر ما کجا و تولیدات این کمپانی، از جمله نسلهای جدیدتر کیا ریو کجا.
از نسل اول تا نسل چهارم
کیا ریو، تولید شرکت کیا موتورز کره جنوبی، از سال ۲۰۰۰ میلادی بود که شروع به تولید کرد؛ ریوهایی هم که داریم توی خیابانهای ایران میبینیم، تولیدات ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ هستند که راه به خیابانهای ایران گشودند. هرچند که به طور محدود، نسخههای بعدی آن هم وارد کشور شدند. این خودروها در کلاس خودروهای کامپکت کوچک قرار دارند؛ که موتورجلو-محور محسوب میشوند. در حال حاضر نسل چهارم آن هم دارد تولید میشود؛ هر چند که طبق معمول راهی به ایران باز نکرده و ما باید با همان ریوهای قبل از ۱۳۹۱ دلخوش باشیم. در حال حاضر هم برای خرید ماشین، عدهای معتقدند که این اتومبیل، گزینه بسیار مناسبتری نسبت به برخی خودروهای صفر داخلی محسوب میشوند. این خودرو در نسخههای سدان، هاچبک و استیشن تولید شده است.
کیا ریو؛ گاهی دود از کنده بر میخیزد
ریو با اینکه قدیمی به نظر میرسد، اما هنوز هم ثابت کرده گاهی وقتها، دود از کنده بلند میشود. هرچند روزگاری به خاطر نداشتن ایربگ و دیگر آپشنهای ایمنی از تولید خارج شد، ولی هنوز هم کسانی هستند که یک موی آن را به خودروهای صفر امروزی مثل پراید نمیدهند. استفادهکنندگان این خودرو، اصطکاک کم، شتاب عالی در دندههای یک و ۲، مصرف سوخت کم، طراحی مناسب و فضای کافی کابین، فضای کافی صندوق عقب، بدنه محکم، طراحی جالب چراغها و کیفیت رانندگی خوب و ... را از جمله خوبیهای این خودرو میدانند. به خاطر همین عاشق آن هستند و در این سطح قیمتی، دوست دارند از این خودرو استفاده کنند. البته این تعریفهایی که میکنیم بدان معنا نیست که ماشین ریو در کل خالی از خلل است. از جمله اشکالات آن، میتوان به نداشتن آپشنهای ایمنی از جمله ایربگ، ترمز متوسط و... اشاره کرد. البته میگویند که آپشنهای ایمنی و رفاهی آن را خود سایپا حذف کرد.
جالب اینکه در یکی از مطالب خارجی مرتبط با این خودرو، امتیاز جهانی ایمنی آن ۳، امتیاز جهانی طراحی آن ۳.۸ و امتیاز جهانی فنی آن نیز ۳.۵ از ۵ ارزیابی شده است. این خودرو در چهار نسل تولید شده است که نسل چهارم آن در حال تولید بوده و به بازارهای جهانی عرضه میشود. این نسلهای مختلف در مدلهای هاچبک، سدان و استیشن و موتورهای ۱.۱، ۱.۲، ۱.۳، ۱.۴، ۱.۵ و ۱.۶ لیتری بنزینی و دیزلی و توربو و... تولید شده و در اختیار بازارها قرار داده شده است. ریوها در واقع جایگزین پرایدها در کیاموتورز بودند. نسخه موجود در ایران، دو سال بعد از نسخه اولیه آن رونمایی شد؛ که نوعی نسخه فیسلیفت بود. مردم هم استقبال خوبی از آن داشتند. تا اینکه قانون اجباری شدن ایربگها، یقه سایپا را گرفت و آنها هم که در توان خود نمیدیدند چنین کاری بکنند، ترجیح دادند خط تولید ریو را تعطیل کنند. هرچند که کاربران کیا ریو، هنوز هم تهویه خوب و فرمان نرم و خوش دست و شتاب قابل قبول نسبت به رقبای این خودرو را از یاد نخواهند برد؛ خودرویی که به قول یکی از کاربران اینترنتی، هزار پله بهتر از پژوها و سمندهای امروزی است.
انتهای رپورتاژ آگهی/
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط خودروشناس تأیید و یا رد نمیشود.