او در ادامه به شماره گذاری خودروی سایپا شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری طی خواهد کرد، اشاره کرد و در این رابطه تصریح کرد:
اساساً اینکه گفته میشود سازمان حفاظت محیط زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.
میرزایی قمی ادامه داد:
روند دریافت مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکتهای خودروسازی به این ترتیب است که بر اساس دستورالعملها، تستها و آزمونهای زیست محیطی را انجام میدهند و سپس مدارک مورد نیاز را به شرکتهای بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال میکنند.
او در ادامه افزود:
بعد از بررسیهای فنی و تطابق با استانداردهای زیستمحیطی توسط شرکتهای بازرسی، گزارشها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال میشود و در صورت تایید رویهها، طی نامهای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام میشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تستهای زیست محیطی موفقیتآمیز خودرو شاهین، خاطرنشان کرد:
تمام گزارشهای فنی و مدارک مربوط به مسائل زیست محیطی خودروی شاهین قرار است که در هفته پیشرو به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسیهای لازم صورت گیرد.
میرزایی قمی ادامه داد:
با توجه به اینکه در نتایج برخی از آزمون اولیه زیست محیطی خودروی شاهین که به صورت غیر رسمی دریافت شده، مشکل خاصی مشاهده نشده، به نظر می رسد، مجوزهای نهایی نیز برای پلاک گذاری صادر شود؛ قطعا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل میشود.
دریافت مجوز، یک فرایند اداری است که باید طی شود
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به روند اخذ مجوز، گفت:
ارائه مجوز یک فرآیند اداری است و شایسته نیست در فضای عمومی و رسانهای درباره ممنوعیت شماره گذاری یک خودرو صحبت شود، چرا که با این گونه خبرهای دروغین تنها برای مردم نگرانی خاطر ایجاد میکنیم.
او در ادامه با اشاره به تست زیست محیطی خودرو شاهین تصریح کرد:
از طرفی وقتی هنوز مدارک تست زیست محیطی خودرو شاهین بهصورت کامل به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است، چرا باید پیش داوری و اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست با شماره گذاری شاهین مخالف است.
سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین ندارد
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین یا هر خودرو دیگری ندارد. اوا در ادامه تاکید کرد:
خودرو شاهین یک پروژه ملی است و در این پروژه از نیروی انسانی، مهندسان ایرانی و دانش فنی داخلی استفاده شده، از اینرو سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب قوانین، ضوابط و دستورالعملها از پروژههای ملی حمایت میکند و قطعا حمایت از پروژه شاهین مستثنی از این رویکرد سازمان نیست.
میرزایی قمی در ادامه در رابطه با استانداردهای اخذ مجوز افزود:
مبنای ما در مسائل زیست محیطی قانون هوای پاک است و در ماده ۴ قانون هوای پاک به صراحت عنوان شده که تمام خودروهای تولید داخل (همچنین قبل از پیش فروش) و وارداتی باید استاندارد زیست محیطی داشته باشند و اگر خودرویی این مجوز را نداشته باشد نمیتواند مجوز شماره گذاری اخذ کند.
او تصریح کرد:
با توجه به توضیحات ارائهشده موضوع پیشفروش و ارائه مجوز شماره گذاری فراتر از خودروسازان و مجموعه سایپا است؛ چرا که مجوز پیشفروش خودرو را کمیته خودرو وزارت صمت ارائه میدهد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از مراحل اخذ مجوز شماره گذاری خودرو یاد کرد و در این رابطه اذعان کرد:
شرکتهای خودروسازی مجوز پیشفروش را از وزارت صمت دریافت میکنند و متاسفانه در این بین هیچگونه استعلامی از سازمان محیطزیست در خصوص دارا بودن مجوزهای زیستمحیطی مربوطه انجام نمیشود؛ در این میان طی دو نوبت مکاتبه رسمی، یکی در سال گذشته و یکی هم بهتازگی از وزارت صمت درخواست کردیم که پیش از ارائه مجوز پیشفروش محصولات خودرویی، حتما استعلام زیست محیطی خودرو را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده و سپس نسبت به پیشفروش خودرو اقدام کنند.
میرزایی قمی ادامه داد:
از سوی وزارت صمت تاکنون در مورد پیشفروش هیچ خودرویی از سازمان محیط زیست استعلام زیست محیطی گرفته نشده است. این موضوع تنها محدود به خودرو شاهین نیست.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد:
تستهای زیست محیطی مربوط به خودرو شاهین در حال تکمیل شدن است و ان شاالله در صورت احراز شرایط فنی و استانداردهای زیستمحیطی مربوطه، مجوز خودرو شاهین جهت پلاکگذاری صادر خواهد شد.