تویوتا تأیید کرده که فعالیت برخی خط تولیدهای خود را در ژاپن تعلیق میکند. تصمیمات جدید این شرکت، میزان تولید آن را تا ماه سپتامبر ۴۰ درصد کاهش خواهند داد.
به گزارش Wall Street Journal، شرکت تویوتا خروجی کارخانههای خود در آمریکای شمالی را بین 40 تا 60 درصد کاهش داده و بین 60 هزار تا 90 هزار خودرو، کمتر از خطهای تولید این شرکت خارج میشوند. متأسفانه برای ماه آینده اوضاع قرار نیست بهتر شود، چرا که انتظار میرود تولید خودرو در آمریکای شمالی باز هم 80 هزار دستگاه کاهش پیدا کند.
البته شرکت تویوتا به WSJ گفته که این کاهش تیراژ تولید، قرار نیست به تعدیل نیرو منجر بشود.
شرکت تویوتا تنها شرکتی نیست که از کمبود سیلیکون آسیب میبیند. دو شرکت فورد و جنرال موتورز هم این هفته اعلام کردند که برای هفته آینده، زمان تعطیلی برخی کارخانههای خود در آمریکای شمالی را افزایش میدهند. طبق تحقیقات AutoForecast Solutions، شرکت فورد به دلیل کمبود سیلیکون تولید وانت پیکاپهای F-150 را 160 هزار دستگاه کاهش میدهد. جنرال موتورز نیز کاهش تولید 100 هزار دستگاهی را برای نیمه دوم 2021 پیش بینی میکند.
کمبود سیلیکون، یک بحران جهانی
کمبود سیلیکون دارد تبدیل به یک بحران جهانی میشود. به خاطر شرایط همهگیری ویروس کرونا، افراد بسیاری به کار در خانه روی آوردند و برای کار در خانه هم، به تجهیزات دیجیتال نیاز است. به همین خاطر، تقاضا برای دستگاههای دیجیتال نظیر موبایل، لپ تاپ، تبلت و رایانه شخصی (PC) بسیار افزایش یافت. متأسفانه بازار جهانی سیلیکون نتوانست پا به پای این افزایش تقاضا رشد کند و در نتیجه، یک کمبود جهانی به وجود آمد. این کمبود روی بسیاری از صنایع تأثیر گذاشته که من جمله آنها، صنایع خودروسازی است. به لطف پیشرفت فناوری، امروزه اغلب خودروهای جدید به انواع فناوریهای دیجیتالی مجهز هستند و در آنها از سیلیکون استفاده میشود.
نظر شما در مورد تصمیم شرکت تویوتا به دنبال کمبود جهانی چیپست چیست؟ آیا رفته رفته، قیمت خودرو هم مانند قیمت کارت گرافیک سر به فلک میکشد؟ دیدگاههای خود را حتماً با ما در میان بگذارید.