حالا ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا باید قلم به دست شود و این نکته را در دفترچه یادداشت خود بنویسد.
این خبر برای جنرال موتورز آمریکا، بسیار با اهمیت است چون «میزگرد کسب و کار» Business Roundtable بلندگوی بسیار مؤثر در افکار عمومی و لابی با اهمیت در کاخ سفید و مجلس سنا و نمایندگان در امریکا است. این میزگرد مواضع بسیار مهمی در سیاست گذاری های کلی کشور به ویژه در بخش کسب و کارهای مهم از جمله انرژی، محیط زیست و غیره داشته است. این مواضع تأثیر عمیقی روی آینده خودروهای برقی و خودروسازان دارد.
مری بارا به مدت دو سال این بلندگوی مهم را در اختیار خواهد داشت و فرصت بسیار مغتنمی است که از سیاست های مورد نیاز جنرال موتورز حمایت کند که البته به نفع خودروسازان به ویژه در دوران گذار از سوخت های فسیلی به خودروهای برقی و رساندن آلایندگی های کربنی به صفر است.
البته مری بارا در طول سکان داری اش به عنوان مدیر عامل در جنرال موتورز برنامه ای تحت عنوان صفر-صفر-صفر zero-zero-zero plan را خلق کرده است. در چشم اندازی که او به تصویر کشیده، صنعت خودرو باید در سه عرصه مهم باید به صفر برسد: 1)آلایندگی اگزوز خودروها به کمک خودروهای برقی، 2)تصادف های رانندگی و 3)توقف های ناشی از ترافیک سنگین به کمک خودران ها.
بلندپروازی جنرال موتورز این است که می خواهد این سه «برنامه سه صفر» را تا سال 2035 محقق کند.
برای تحقق چنین برنامه و چشم اندازی، جنرال موتورز 27 میلیارد دلار کنار گذاشته و از حالا تا سال 2025 این سرمایه گذاری را انجام می دهد تا ظرف یک دهه به بار بنشیند. در این برنامه بیش از 30 مدل برقی هم به خط تولید خواهند رسید.
بعد از انتشار خبر انتصاب، مری بارا به عنوان رئیس این انجمن گفت: «بی صبرانه منتظرم به پیشبرد سیاست ها کمک کنم، سیاست هایی که با خود رشد اقتصادی بزرگتر و فرصت های بیشتر برای مردم ایجاد کند.»
میزگرد یا Roundtable بش از 150 عضو دارد که همگی مدیر عامل بزرگترین شرکت ها نظیر تیم کوک از اَپل، ساندار پیچای از گوگل، جیم فارلی از فورد هستند. زیر نظر این 150 مدیر عامل بیش از 20 میلیون کارگر و کارمند کار می کنند که سالانه 9 هزار میلیارد دلار گردش مالی ایجاد می کنند.
فقط نکته این جا است که یکی از غائبان مهم این انجمن، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا است. البته خود ماسک هم در این اواخر با کاخ سفید و قانون گذاران دچار چالش شده است. حتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در رویداد مهمی که همه خودروسازان را دعوت کرده بود، از تسلا و مدیر عاملش دعوت نکرد. قانونگذاران آمریکا هم هنگام تصویب لوایح طرف لایحه هایی را می گیرند که به نفع اتحادیه های کارگری است و از قضا تسلا و کارگرانش عضو هیچ اتحادیه کارگری نیستند. ضمن آن که ریچارد بلومنتال سناتور نماینده کنتیکت و اد مارکی سناتور نماینده ماساچوست طی نامه ای از کمیسیون تجارت فدرال خواسته اند خودران تسلا را مورد تحقیق و تفحص قرار دهد.
طبیعی است که مدیر عاملان شرکت های خودروسازی سنتی مثل جنرال موتورز و فورد از همه توان خود باری محافظت از کسب و کار خود از هر ابزار و اهرمی استفاده خواهند کرد. با این که همه خودروسازان در حال آماده سازی برای دوران گذار از بنزینی به برقی هستند اما طبیعی است که دو خودروساز جی ام و فورد بخواهند تسلا را از میدان به در کنند و از مزیت های رقابتی خودشان علیه رقیب شان استفاده کنند.