کیانوش پورمجیب در نشست خبری امروز گروه صنعتی ایرانخودرو با خبرنگاران، در رابطه با علل توقف تولید محصولات خانواده پژو ٢٠۶ و استفاده از برخی قطعات آن بر روی پلتفرم خودروی ٢٠٧ و عرضه در قالب پژو ٢٠٧ تیپ ۵ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: توقف تولید پژو به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آنها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودروها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان برای اعمال ابلاغ کرده است، تا زمانی که امکان این تطبیق استانداری ممکن باشد، دست نگه داریم؛ چرا که به زمان نیاز داشتیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از ابتدای فروردین ماه امکان تحقق پروژههای مرتبط با خودروی ٢٠۶ وجود نداشت؛ این توقف مقطعی تولید در نظر گرفته شد؛ بنابراین زمانی که تطابق استانداری محقق شود، محصولات ٢٠۶ به سبد محصولات ایرانخودرو بازمیگردد.
این مقام مسئول در رابطه با نصب برخی قطعات ٢٠۶ بر روی نسخه پایه ٢٠٧ با حذف برخی قطعات و جایگزینی با قطعات ٢٠۶ و استفاده از فریم داخلی ٢٠۶ برای ٢٠٧ که میتواند قیمتی میان این دو (٢٠۶ و ٢٠٧ پایه) باشد گفت: با توجه به برنامهریزیها و ذائقه مشتریان در تنوع محصولات و همچنین بحث قیمت خودروها، سیاست واریانت در خودروسازیها یک سیاست درونی است و ما نیز با توجه به برنامهریزیهایی که با سازمان فروش صورت گرفت و با توجه به ذائقه و تنوع مورد انتظار مشتریان، این امکان را فراهم کردهایم که خودروها با واریانتهای قیمتهای فروش تبدیل به برنامه فروش شود.
پورمجیب تاکید کرد: این بدان معنا نیست که بخواهیم به واسطه حذف آپشنی از خودرو، محصولی جدید متولد کنیم؛ بلکه متناسبسازی صورت میگیرد تا برخی واریانتها را متناسب با نیاز مشتریان خاص داشته باشیم، همچون اتفاقی که برای ٢٠۶ افتاده یا عرضه دناپلاسها که در بورس با تمرکز کاسهای اتفاق افتاد. این موضوع در خودروسازان خصوصی نیز رخ میدهد و به معنای تقلیل ویژگیها و آپشنها برای کاهش قیمت نیست.
وی افزود: چنانچه به صورت کامل یک ویژگی یا آپشنی را حذف میکردیم که بواسطه کسری قطعه یا کاهش هزینه بود، میشد گفت که تقلیل صورت گرفته است؛ اما اکنون که همزمان با تیراژ بالا، واریانت های مختلفی داریم که بتوان هم ترمز کاسهای و هم ترمز دیسکی بنا به سلیقه مشتری استفاده کرد، حق انتخاب به مشتری بر اساس قیمت میدهد، بنابراین از روی ناچاری تقلیلی صورت نگرفته است که قیمت پایین بیاید. همزمان واریانتهای مختلفی داریم، همراه با تیراژ بالا، تمام آپشنهای مدنظر مشتریان در قالب واریانتهای مختلف خودروها موجود هستند تا مشتری انتخاب کند.
مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو- نیز در این رابطه در پاسخ به ایسنا، اظهار کرد: در هر صورت تولید ایرانخودرو بر اساس چهار مشخصه صورت میگیرد؛ تولید در تیراژ بالا، به صورت کامل و با ثبات و باکیفیت به مراتب بالا انجام میشود.
وی ادامه داد: ٧٠ درصد تولید، در شبکه تامین صورت میگیرد. گاهی اوقات الزامات و محدودیتهایی در شبکه تامین وجود دارد که سیاست تولیدی ما نیز منطبق بر محدودیتها و الزامات صورت میگیرد. اینکه خودرویی را با حفظ کیفیت بتوانیم با قیمت پایینتر به دست مصرفکننده برسانیم، در اصل خوب است یا بد؟
خطیبی تصریح کرد: ضمن اینکه خودرویی که در بورس عرضه میشود، همچون عرضهای که فردا (دوشنبه) صورت خواهد گرفت؛ تمام مشخصات و ویژگیهای خودرو اعلام شده و میشود؛ بنابراین مشتریان از ویژگیها اطلاع دارند و خرید خود را انجام میدهند؛ اگر ایرانخودرو خلاف بخشنامه عمل میکرد، ایراد وارد بود. اما اقدامی صورت گرفته که با حفظ ایمنی و با قیمت پایینتر عرضه شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم گزارش ارزیابیهای کیفی خودرو طی یکسال اخیر که در وهله اول بر عهده وزارت صمت و سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، در شرایطی که صحبت از ارتقای کیفی محصولات به میان است، قول داد که ارزیابی کیفی محصولات خود را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
هر اتفاقی برای قیمت خودرو بخواهد بیفتد، سال بعد خواهد بود
در ادامه این نشست، این مدیر خودروساز در رابطه با موضوع قیمتگذاری دستوری خودروها و برنامه شورای رقابت برای تصمیمگیری در این حوزه، گفت: مهمترین مشکل صنعت خودرو موضوع قیمتگذاری دستوری است. این موضوع نهتنها بهنفع هیچکس نیست که با توجه به خروجیهایی که داشته است، تبدیل به بزرگترین مشکل صنعت خودرو هم شده است. در قانون بودجه سال آینده نیز مشخص شده که تمامی خودروها بایستی در بورس کالا به فروش برسد و دستورالعمل شورای رقابت هنوز کامل نیست.
وی افزود: همچنین در مصوبه سازمان گسترش نیز به صراحت اعلام شده که قیمتگذاری دستوری از ابتدای سال ۱۴۰۲ حذف شود؛ از این رو تمامی موضوعات مربوط به قیمتگذاری خودرو به سال بعد موکول خواهد شد. بر این اساس فعلاً برنامهای برای افزایش قیمت کارخانهای خودروها وجود ندارد و ما تنها به دنبال افزایش عرضه در بورس کالا هستیم. عرضه از طریق بورس کالا را ادامه میدهیم و معتقدیم در نبود راه حل مناسب برای عرضه، واگذاری از این مسیر بهترین گزینه است. ضمن اینکه با فروش خودرو از مسیر بورس کالا، میتوان بخشی از زیان انباشته سالهای گذشته خودروسازان را جبران کرد.
خطیبی در ادامه ضمن اشاره به میزبانی ایرانخودرو برای مدیرعامل هایما در اسفند ماه امسال، اظهار کرد: واقعیت این است که شرکای اروپایی صنعت خودرو به عهد خود وفا نکردند؛ بنابراین در توسعه همکاریها و سیاستهای آینده قطعا رفتارهای شرکای فرانسوی و ترک فعل و همکاری با ایران را مدنظر قرار دادهایم. اما ارتباط با شرکای چینی همچنان برقرار است؛ علاوه بر اینکه هفته گذشته تیمی از این گروه صنعتی با رئیس جمهوری راهی کشور چین شد و قراردادی هم میان ایرانخودرو دیزل و چینیها منعقد شد، هفدهم اسفندماه امسال هم میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینیها در دست پیگیری است.
وی وعده کرد: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینیها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد؛ بر این اساس همکاری ما با چینی ها اقدام شایستهای خواهد بود و ما بایستی حتما در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در رابطه با وضعیت زیان انباشته این شرکت، تصریح کرد: طی سالهای اخیر حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمتگذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است. در حال حاضر زیانده هستیم اما شیب زیان کاهش یافته و این روند در سال آینده مثبت خواهد شد.
وی تاکید کرد: در بهمن ماه سال گذشته، سهام ایرانخودرو در بورس حدود ١٨٠ تومان بود اما امروز این رقم حدود ١١٠٠ درصد افزایش یافته است. همانطور که اشاره شد، فروش خودرو در بورس کالا به جبران زیان انباشته کمک میکند. طبق استانداردهای سازمان حسابرسی پس از تحویل خودروها، محاسبات سود ثبت میشود و به همین دلیل در سال آینده تاثیر این موضوع در صورتهای مالی مشهود خواهد بود.
این مدیر خودروساز در ادامه در رابطه با موضوع واگذاری خودروها به نهادها و دستگاهها، ضمن گلایه از برخی نقلقولها، گفت: در اینکه خودرویی واگذار شده یا خیر؟ به صراحت اعلام میکنیم که خودروهایی همچون پژو پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ که قرار است به صورت قرعهکشی عرضه شوند، حتی یک دستگاه هم به شخص حقوقی واگذار نشده و نخواهد شد. اگر خودرویی هم در گذشته هم واگذار شده، مربوط به دوره ما نبوده است، ایرانخودرو در این زمینه "روسفید" است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده است.
چرا واردات خودروهای کارکرده؟!
خطیبی تصریح کرد: همواره اعلام کردهایم که هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما آزادسازی واردات خودروهای کارکرده را متوجه نمیشویم و نمیدانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟ از نظر بنده این سیاست، سیاست درستی نباشد و میتوان سیاستهای بهتری را هم اتخاذ کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در رابطه با صادرات خودرو به روسیه نیز اظهار کرد: عدم تایید خودروهای صادراتی به روسیه که از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شد، شایعه و کذب است و صادرات محصولات ایرانخودرو به روسیه به میران ۲۰۰۰ دستگاه انجام شده است. مذاکرات خوبی با روسها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است، صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و مقرر شده خودروی سنگین آتامان در تیراژ بالا صادر شود.