عجیب و غریب از این جهت که خودش به عنوان یکی از مهمترین اجزا در سیستم خنک کننده خودرو فعال است و از طرف دیگر در صورتی که مایع خنک کننده در آن وجود نداشته باشد و یا دمای کارکرد آن به میزان قابل توجهی بالا برود، با خرابیهای متعددی روبرو شده و نیاز است تا حتماً به فکر خنک کردن رادیاتور خودرو خود هم باشیم.
رادیاتور ماشین در طول زمان استفاده از آن در خودرو با چالشها و ایرادات مختلف روبرو میشود که هر کدام از این ایرادات دلایل خاص خود را دارند. به طور کلی وقتی خودرو به خوبی خنک نمیشود و سیستم خنک کننده در آن عملکرد مناسبی ندارد، بایستی به فکر بررسی ایرادات مربوط به رادیاتور باشیم.
اگر رادیاتور شما آب کم میکند، اگر درپوش رادیاتور شما خراب شده است، اگر هوای کافی از پنل رادیاتور به مایعات درون آن نمیرسد، اگر رسوبات مجرای خروجی آب از رادیاتور را پوشانده است، اگر رادیاتور سوراخ شده است، هر چه سریعتر باید به دنبال رفع ایرادات باشید تا آسیب جدی به موتور و قطعات مهمتر خودرو شما وارد نشود.
حالا که سوراخ شدن رادیاتور یکی از ایرادات رایج در این قطعه در بازههای زمانی طولانی مدت است، شناخت دلایل سوراخ شدن رادیاتور ماشین میتواند برگ برنده برای این عیب یابی شما و حتی جلوگیری از به وجود آمدن چنین مواردی در خودرو برای شما باشد.
علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین
در ادامه دلایل سوراخ شدن رادیاتور ماشین را در ۷ بند برای شما تشریح خواهیم کرد. البته لازم به توضیح است که بسته به اینکه علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین چی باشد از راهکار متفاوتی برای تعمیر آن باید استفاده کنید و همچنین مهمتر از تعمیر و عیب یابی رادیاتور، با شناخت این دلایل باید به فکر استفاده از راهکارهایی برای جلوگیری از بروز آنها باشید.
وقتی رادیاتور شما آب یا مایع ضد یخ به مقدار کافی ندارد، هر اتفاقی در آن دقیقا متوجه خود شما خواهد بود و مقصر اصلی شما هستید. اگر شما سالی یکبار هم رادیاتور خودرو خود را بررسی نکرده و از خدمات سرویس رادیاتور استفاده نمیکنید، بروز ایراد عجیب و غریب در رادیاتور میتواند کاملا عادی باشد و نباید خیلی از این موضوع تعجب کنید.
داشتن اطلاعات کافی و کاربردی اولین قدم برای شروع نگهداری هر چه بهتر از رادیاتور است و رسیدن به این اطلاعات را در ادامه با شناخت دلایل سوراخ شدن رادیاتور خودرو میتوانید آغاز کنید که در مجله سایت آریان یدک به طور کامل به آن پرداخته شده است.
1- بروز انفجار در رادیاتور
یکی از دلایلی که میتوانیم برای بروز چنین ایرادی در رادیاتور خودروها به آن اشاره داشته باشیم انفجار است. البته منظور ما از انفجار رادیاتور خودرو مرور اتفاقات تاریخی هیروشیما و ناکازاکی نیست و قرار هم نیست که شما صدای یک بمب اتمی را در رادیاتور خودرو خود در زمان انفجار بشنوید. انفجار در رادیاتور ممکن است به دلایل مختلفی مانند وارد شدن فشار بسیار زیاد بخار آب و یا مسدود شدن مجرای آب و حتی عدم استفاده از ضد یخ استاندارد و مناسب صورت پذیرد.
وقتی به دلیل وقوع چنین دلایلی شاهد انفجار در رادیاتور خودرو خود باشید، اجزا و قطعات آن تحت تاثیر این انفجار ممکن است با شکستگی و سوراخ شدن روبرو شوند و عملاً بدنه رادیاتور خودرو شما نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. در صورتی که بعد از وقوع انفجار در رادیاتور ماشین شاهد نشت مایعات از زیر خودرو و یا کم شدن بیش از حد آب در زمان استفاده از خودرو بودید بایستی به این موضوع شک نکنید که احتمالاً بدنه رادیات خودروی شما سوراخ شده است. قدم بعدی اقدام برای تعمیر است که نیاز به استفاده از خدمات حرفهای تعمیر رادیاتور خواهد داشت.

2- زنگ زدگی در دراز مدت
در ماشینهای ژاپنی و کرهای و البته مدلهای لوکس خارجی از آلومینیوم برای ساخت رادیاتور استفاده میشود که خاصیت ضد زنگ داشته و در اثر برخورد با هوا و آب واکنش نمیدهد و شما میتوانید برای سالهای طولانی از این محصول بدون نگرانی از بابت زنگ زدگی استفاده کنید. اما در خودروهای ایرانی و مدلهای چینی ممکن است مواردی را پیدا کنید که در آنها رادیات ماشین از فولاد یا آهن ساخته شده باشد.
آهن در معرض برخورد با آب و هوا در بازه زمانی طولانی مدت زنگ میزند و در هر بار زنگ زدن یک لایه از بدنه رادیات از بین خواهد رفت. وقتی این زنگ زدگی در طولانی مدت ادامه پیدا کند کمکم بدنه رادیات ضعیف شده و ممکن است شاهد ایجاد سوراخ در آن باشید. با این حساب اگر بدنه رادیات ماشین شما از آهن ساخته شده است زنگ زدگی را نیز بایستی به عنوان یکی از دلایل سوراخ شدن رادیاتور ماشین در نظر بگیرید. تعمیر زنگ زدگی معمولاً با چالشهای بسیار زیادی همراه است اگر سطح زنگ زدگی خیلی افزایش پیدا کند چارهای جز تعویض رادیاتور نخواهید داشت.
3- تصادف و برخورد با شی خارجی
رادیاتور در خودروهای امروزی در جلوترین قسمت کاپوت موتور قرار گرفته و در صورت برخورد با یک مانع از روبرو اولین قطعهای که در معرض این برخورد قرار میگیرد همان رادیاتور است. از طرف دیگر در صورتی که یک شی فلزی و نوک تیز کوچک از قسمت جلو وارد کاپوت شود با سرعت بسیار بالا به رادیات برخورد کرده و ممکن است باعث ایجاد خرابی و سوراخ در آن شود.
وقتی شما در جاده با سرعت بیشتر از ۷۰ مایل در ساعت رانندگی میکنید برخورد هر شئ کوچکی با قطعاتی مانند رادیاتور میتواند خرابی بسیار بزرگی برای آن ایجاد کند و ایجاد سوراخ در بدنه رادیات نیز کاملاً طبیعی خواهد بود.
4- یخ زدن مایعات داخل رادیاتور
بله درست شنیدید یخ زدن مایعات در داخل رادیاتور هم یکی از دلایل سوراخ شدن رادیاتور ماشین است و اگر شما در فصل سرما از مایع ضد یخ در آن استفاده نکنید، بایستی چنین شرایطی را نیز برای آن در نظر بگیرید. مدت زمان استاندارد برای تعویض ضد یخ در ماشینهای امروزی در حدود یک سال است و بسته به نوع خودرو و برند تولید کننده مایع ضد یخ ممکن است این تایم کمی زیاد یا کمتر شود.
اگر شما در مواقع از پیش تعیین شده برای تعویض ضد یخ رادیات خودرو خود اقدام نکنید در طول سرمای زیاد زمستان ممکن است با چالش یخ زدن مایعات در داخل رادیاتور روبرو شده و همین یخ زدن میتواند ایرادات بیشتری مانند ایجاد سوراخ در بدنه رادیات را نیز به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی حتماً باید به موقع و قبل از شروع فصل سرما برای تعویض ضد یخ ماشین خود اقدام کنید.
5- انسداد مجرای آب
انسداد مجرای آب در رادیاتور باعث میشود تا آب به خوبی در سیستم خنک کننده ماشین در جریان نباشد و تجمع زیاد آب باعث بالا رفتن قابلتوجه دما در داخل رادیاتور خواهد شد و این موضوع میتواند مشکلاتی مانند انفجار و یا حتی سوراخ شدن بدنه رادیات ماشین شما را به دنبال داشته باشد.
انسداد مجرای آب در سیستم خنک کننده ماشین معمولاً به دلیل جمع شدن انبوهی از رسوبات و گل و لای موجود در آب مورد استفاده در رادیاتورها است و شما با استفاده از خدمات دورهای سرویس رادیاتور میتوانید این رسوبات را از آن خارج کرده و دیگر نگران به وجود آمدن چنین چالشی در سیستم خنک کننده ماشین خود نباشید.
6- هواگیری نامناسب
اگر درپوش رادیاتور خودرو خود را نگاه کنید، بر روی آن درج شده که حتماً هواگیری مناسب برای کارکرد هر چه بهتر رادیاتور لازم است و شما باید حتماً از خدمات حرفهای برای هواگیری رادیاتور استفاده کنید. هواگیری نامناسب در درجه اول مانع از کارکرد مناسب رادیات میشود و سیستم خنک کننده ماشین شما به خوبی عمل نخواهد کرد. ایرادات و مشکلات دیگری نیز در صورت هواگیری نامناسب به رادیات ممکن است به وجود آید که یکی از آنها هم همین ایجاد سوراخ در بدنه آن است.
7- خراب شدن ترموستات
آخرین علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین که باید به بررسی آن بپردازیم خرابیها و ایرادات رایج به وجود آمده در ترموستات است. ترموستات نقش بسیار مهمی در متعادل کردن دمای رادیاتور دارد و اگر خراب شود عملاً این تعادلسازی در ما انجام نپذیرفته و رادیات ماشین شما در دمای بسیار بالایی کار خواهد کرد. دقت کنید که ترموستات معمولاً قابل تعمیر نیست و بعد از آن که عمر آن به پایان رسیده باشد بایستی برای تعویض آن اقدام کنید.
لازم به توضیح است که ترموستات معمولاً قیمت خیلی بالایی ندارد و اگر شما از تعویض همین قطعه ساده اجتناب کرده و سهلانگاری داشته باشید ممکن است مجبور به پرداخت هزینههای به مراتب بالاتری مانند خرید رادیاتور جدید یا حتی تعویض قطعات بسیار مهمتری مانند واشر سرسیلندر شوید.
منبع: مجله خودرو سایت آریان یدک