در همین زمینه الهویردی دهقانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.
چرا مجلس به دنبال تصویب واردات خودروهای کارکرده رفت؟
این طرح در واقع برای این بود که بازار را تنظیم کنیم، گرانی در حوزه خودرو اتفاق نیفتد و بازار متعادل شود. یکی دیگر از دلایل تصویب این لایحه، اصلاح کیفیت و کمیت تولید خودروها بود. همچنین یکی از دلایل دیگر تصویب واردات خودروهای کارکرده به کشور این است که بازار رقابتی شود؛ البته اگر دولت در اجرای آن اسیر مافیای خودرو نشود؛ به این معنی که تعرفههای چندبرابری یا درصد بالا باعث نشود تغییری در افزایش یا جلوگیری از جهش قیمت خودرو ایجاد شود.
چه میزان تعرفه برای تاثیرگذاری بهتر این واردات مناسب است؟
امیدواریم با یک تعرفه مناسب و واقعی که بتواند هزینهها را پوشش دهد و هم مصرف بنزین و سوخت را هم مدیریت کند، این اتفاق رخ دهد، چراکه الان فرصت مناسبی بهخصوص برای کلانشهرهاست که خودروهای فرسوده با خودروهای هیبرید کممصرف که زیر ۴لیتر بنزین مصرف میکنند یا خودروهای الکتریکی که اصلا مصرف بنزین ندارند، جایگزین شوند.
به نظر شما با واردات این خودروها شاهد جایگزینی آنها با خودروهای فرسوده خواهیم بود؟
الان بیشاز ۱۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین شوند. جایگزینی این خودروها به معنی صرفهجویی در مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی هوا بهخصوص در کلانشهرها و جلوگیری از شدت تصادفات و کاهش مرگومیر در تصادفات است.
همچنین واردات خودروهای کارکرده باعث صرفهجویی به ویژه برای مصرفکنندگان و هزینههایی است که مردم برای تعمیر و نگهداری خودروهای فرسوده و حتی خرید خودروهای کمکیفیت و بدون استاندارد پرداخت میکنند.