در نتیجه تداوم این رویه، به نظر می رسد که بازسازی خودروهایی که نزدیک به یکسال است در انبارهای غیرتخصصی دپو شدهاند ضروری شده است.
یکی از کارشناسان فنی خودرو در خصوص دپو این خودروها در انبارهای غیر تخصصی گمرک اظهار کرد که خودروهای مذکور صدمات جدی را متحمل شده اند. رنگ تخریب شده تنها بخش کوچکی از آسیب های وارد شده به خودروهای قرار گرفته زیر آفتاب سوزان بنادر جنوبی کشور است که قطعا رضایت خریداران را از بین خواهد برد. علاوه بر آفتاب سوزان جنوب کشور، روانکارهای مصرفی خودروها را مستعمل کرده است و شرکتهای نمایندگی نمیتوانند در این خصوص ریسک کنند و باید برای حفاظت از اموال مردم قبل تحویل این خودروها روانکارها را هم تعویض کنند.
با این اوصاف به نظر می رسد که شرکت های واردکننده باید به طور میانگین برای هر خودرو حدود 20 درصد از ارزش آن را به عنوان خسارت درنظر بگیرند چرا که نحوه انبارداری و خواب بیشاز حد متحمل شده به خودروها به آن ها آسیب جدی وارد کرده است.
در این میان، وعدههای مدیران دولتی مبنی بر ترخیص قریبالوقوع این خودروها مانع آن شده که شرکتهای نمایندگی با صرف هزینههای چهبسا کمتر از خسارات واردشده، اقدام به حراست از اموال مشتریان خود کنند. اما در هر حال، شرکتهای نمایندگی در صورت لغو قانون واردات خودرو موظف هستند محصولات را بهصورت اورهالشده به خریداران تحویل دهند.
وزیر صنعت به تازگی اعلام کرده است که در حدود 13 هزار خودروی وارداتی با هماهنگی های انجام شده به زودی ترخیص خواهند شد. وعده هایی از این دست سبب شده که تعدادی از واردکنندگان خودرو از انتقال و جابجایی خودروهای خود از فضاهای روباز به انبارهای سرپوشیده و تخصصی خودرو خودداری کنند و تعدادی دیگر نیز که انبارهای تخصصی تابستانه اجاره کرده بودند نیز با فقدان مجوز برای جابجایی خودروها در محوطه گمرک مواجه شده اند.
تعداد قابلتوجهی خودرو دیگر نیز در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبلعلی امارات دپو شده است و امید می رود با دریافت مجوز هر چه زودتر ترخیص شده و به دست خریداران برسد.
هرچند که در طول 7 ماه گذشته هیچ کدام از وعده های داده شده در خصوص آزادسازی واردات خودرو عملی نشده اما به نظر می رسد که وزیر صنعت قصد دارد با توجه به تازه ترین اظهارات خود در این خصوص تکلیف صنعت خودروسازی و واردات خودرو را هرچه زودتر مشخص کند.
انتهای پیام/