به گزارش «خودروشناس»، بعد از حدود یک سال از قضیه ثبت سفارش غیرقانونی خودروها در گمرک و بعد از آن پیش آمدن مسائلی از جمله مخالفت بانک مرکزی با ورود خودروهای دپو شده در گمرک به دلیل مشخص نبودن کانالهای تأمین ارزی آنها، حالا به گفته مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۱۳ هزار خودروی توقیف شده در گمرک فقط ۵۰۰ دستگاه از آنها ترخیص شده است.
به همین خاطر و به دلیل طولانی شدن فرایند ترخیص خودروهای موجود در گمرک، مسئولان وزارت اقتصاد به صرافت افتادند زمینه حل این مساله را که با دخالت بانک مرکزی پیچیدهتر شده بود، فراهم کنند.
پیشنهاد هشتم مشکل خودروها را حل میکند؟
در این راستا در اواخر فروردینماه سال جاری (۱۳۹۸) مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور فنی گمرکی - در جلسه مشترک نمایندگان وزارت صمت و گمرک هشت پیشنهاد را از جانب وزارت اقتصاد برای حل مساله رسوب کالاها در گمرک تدوین کرد که بند هشتم آن مربوط به ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بود.
عنوان دقیق پیشنهاد هشتم مطرح شده در این جلسه به این شرح است: «تسری تصمیم اتخاذ شده برای خودروهای با ثبت سفارش بانکی به خودروهای دارای ثبت سفارش غیربانکی یا فاقد مجوز ثبت سفارش».
به گفته مسئولان گمرک، این راهکارها و پیشنهادات از سوی وزیر اقتصاد به اطلاع رئیسجمهور رسیده که مورد موافقت رئیسجمهور هم قرار گرفته اما هنوز بخشنامه آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ابلاغ نشده است.
البته به گفته مسئولان مربوطه این موافقت شامل خودروهایی که ثبت سفارش آنها به صورت غیرقانونی انجام شده است، نمیشود و تکلیف این خودروها که بر اساس گفته رئیس کل گمرک حدود ۲۰۰۰ دستگاه است را دستگاه قضائی مشخص خواهد کرد.
داستان مخالفت بانک مرکزی با ورود خودروها چیست؟
پیش از این بر اساس بخشنامه ۳۴۵ مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل اجرایی مصوبه هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر ابلاغ شده بود اما به دلیل مخالفت بانک مرکزی با عدم ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش بانکی طبق اظهارات مسئولان گمرک تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودروها ترخیص شده است؛ امری که احتمالاً نشان دهنده آن است که عمده حدود ۱۰ هزار خودروی باقی مانده نیز فاقد ثبت سفارش بانکی هستند.
علت مخالفت مسئولان بانک مرکزی با عدم ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش بانکی این است که ورود این خودروها به بازار احتمالاً باعث وارد آمدن فشار تقاضا بر بازار آزاد ارز شود که این مساله در تضاد با سیاستهای ثباتبخش بانک مرکزی در بازار ارز است. در سوی دیگر استدلال مخالفان این فرضیه این است که کسانی که خودرو را تا گمرک ایران آوردهاند قبل از هر چیز آن را خریداری کرده و پولش را هم پرداختهاند بنابراین نگرانی از بابت فشار تقاضا برای خرید ارز نگرانی بیموردی است.
با این همه به نظر میرسد یکی از اصلیترین دلایلی که میتواند باعث شود تا دولت با ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش بانکی موافقت کند احتمالاً درآمد تعرفهای است که از محل ترخیص این خودروها نصیبش میشود.
انتهای پیام/