به گزارش «خودروشناس»، در دور اول تحریمهای هستهای هم این اتفاق افتاد و شرکتهای بینالمللی فعال در بازار ایران، راه خروج را در پیش گرفتند. در میان شرکای خارجی زنجیره خودروسازی کشور، دو شرکت فرانسوی پژو- سیتروئن و رنو همواره جایگاه ویژهای داشتهاند.
تبعات این اتفاق در دور اول تحریمها، تنها دامن خودروسازان داخلی را نگرفت، بلکه شرکای خارجی هم متضرر شدند. پژو در آن سالها، بهطور کامل از بازار ایران رفت و همین خروج سبب شد تا صادرات این شرکت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو افت کند. این افت باعث اخراج ۸هزار نیروی پژو شد. با اینکه رنو در آن سالها بهرغم فشار ایالاتمتحده آمریکا حاضر به ترک بازار ایران نشد، اما این بار با خروج ایالاتمتحده آمریکا از برجام، رنو با تاخیر، همان راهی را برگزید که پژو انتخاب کرده بود. حال خبر میرسد، فروش رنو در سه ماه سوم سال جاری میلادی با افت ۶درصدی روبهرو شده است. در این زمینه رویترز روز گذشته گزارش داد که کارشناسان این شرکت دلیل این میزان افت را به دو عامل خروج از بازار ایران و افت فروش در بازارهای نوظهور مرتبط دانستهاند. این میزان افت در حالی اتفاق افتاده است که رنو توانسته بود سال گذشته میلادی با فروش ۱۶۲ هزار و ۷۹ دستگاه خودرو در ایران افزایش ۳/ ۴۹درصدی را کلید بزند. بعد از امضای برجام، رنو خواستار فعالیت گستردهتر در ایران بود؛ به همین دلیل با امضای قراردادی با سازمان گسترش و یک شرکت خصوصی حضور مستقل از خودروسازان کشورمان را اعلام کرد. این مساله با بیمیلی طرف ایرانی و برخی کارشکنیها، به مرحله عمل نرسید؛ بهطوریکه با خروج ایالاتمتحده از برجام، برنامههای رنو در کشورمان با چالش روبهرو شد؛ به صورتیکه در ۵ ماه ابتدای سال جاری میلادی، فروش این شرکت در بازار ایران با افت ۲درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل روبهرو شد. در ۵ ماه ابتدایی سالجاری در مجموع ۵۵ هزار و ۷۷۳ دستگاه عنوان محصولات این شرکت در خطوط تولید خودروسازان داخلی تولید شده است. در حالی که در همین مدت در سال ۲۰۱۷، شاهد عرضه ۵۶ هزار ۷۲۹ دستگاه انواع رنو به بازار بودهایم.