به گزارش «خودروشناس»، سید نواب حسینیمنش گفت: از آنجایی که این خودروها در گروه ناوگان پرتردد محسوب میشوند و پیمایش آنها در سطح شهر مشابه خودروهای تاکسی است لذا در دستورالعمل جدید با هدف افزایش ایمنی سرنشینان و حفظ کیفی شرایط عمومی، معاینه فنی این خودروها مطابق با وسایل نقلیه عمومی در نظر گرفته شده است. براساس قانون هوای پاک، مدت معافیت خودروهای عمومی نو از معاینه فنی، یک سال است و این خودروها پس از یک سال بسته به سن، هر شش ماه یا سه ماه یکبار بایستی برای معاینه فنی خودرو اقدام کنند.
وی در ارتباط با سن فرسودگی این خودروها اظهار داشت: طبق قانون، خدمات عمومی مرتبط با خودرو نظیر بیمه شخص ثالث و معاینه فنی نبایستی به خودروهای فرسوده ارائه شود، ولی با توجه به شرایط موجود که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای نو امکانپذیر نیست، فعلا پذیرش این خودروها در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) متوقف نشده و در صورت سلامت و داشتن شرایط لازم میتوانند معاینه فنی دریافت نمایند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ادامه افزود: ضوابط فرسودگی برای این خودروهای پرتردد مطابق ضوابط خودروهای حملونقل عمومی تعیین شده است.
حسینیمنش در خصوص آخرین اقدامات شهرداری در ارتباط با کنترل آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر گفت: گروه تست کنار جادهای به همراه پلیس در مبادی ورودی شهر، حسن آباد قم، مستقر است و براساس آخرین آمار اعلامی ۳۲۲ دستگاه خودروی سنگین توسط این گروه ارزیابیشده که از این تعداد ۸۶ درصد دارای معاینه فنی و ۱۴ درصد فاقد معاینه فنی بودهاند. از این تعداد خودرو پس از کنترل مجدد ۷۲ درصد قبول و ۲۸ درصد مردود شدهاند. معاینه فنی ۷۲ دستگاه خودرو به علت آلایندگی کدر سنجی ابطال و توسط پلیس اعمال قانون شده است. این طرح به منظور پایش و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین دودزا به شهر تهران در حال اجرا است.
وی در خصوص وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: روزانه در حدود ۴۵۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی که دارای ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک است مراجعه میکنند.
در حال حاضر شرایط مدت زمان انتظار در مراکز، عادی است و خودروها میتوانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به انجام معاینه فنی خود اقدام کنند.
انتهای پیام/